תיעוד נשל שלם של שפרירית בשמורת הטבע הבנאיס תועד על ידי צלם הטבע עומר שחם. "סדרת השפיראים מזמנת לנו בארץ שתי תת סדרות שפיריות ושפריריות. בטיולים לאורך נחלים ומקווי מים אחרים ניתן להבדיל ביניהן בקלות.", הסביר דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים והוסיף: "לשפיריות, הכנפיים האחוריות רחבות מהקדמיות ובעת מנוחה הן מוחזקות במצב בניצב לציר הגוף והעיניים שלהן מחוברות. לעומתן, השפיריריות מחזיקות את כנפיהן שוות הגודל מעל לציר הגוף ועיניהן נפרדות זו מזו".

לדבריו, השפיראים מטילים א ביציהן במקווי מים וחלקם עוברים מספר גלגולים בתוך המים, שם הם טורפים יצורים אחרים. לקראת סוף הגלגול האחרון עולים הזחלים (נימפות) לאורך עלה מזדקר מהמים או לאורך קירות של בריכות.

הם מסירים את הנשל האחרון ומותחים כנפיים על ידי הזרמה של נוזלי הגוף לתוך העורקים העדינים הנראים כמו רשת חיזוק של הכנף. בעונת החיזור, החלה באביב ובקיץ, ניתן לראות שפיריו ושפריריו עפות מחוברות ליד מקווי המים. הזכר מצמיד את בטנו לבטן נקבה, בעודו אוחז בעורפה.

השפריריות שתועדו בבניאס  (צילום: עומר שחר)
השפריריות שתועדו בבניאס (צילום: עומר שחר)

למתבונן מהצד נראה המופע כמו לב מעופף, הנקבה. הנקבה מטילה ביצים לתוך המים, תוך כדי מעוף, כשר היא מורידה את קצה הבטן לנגיעה קלה במים.

רותם הסביר עוד, כי שני המינים טורפים חרקים אחרים, תוך כדי תעופה ושניהם גם מהווים מקור מזון עתיר חלבון חשוב למיני עופות שונים. "למדזמנים לנחלים ומקווי מים זורמים מזדמנת בעונה הקראובה מראה מרהיב של שפיריות ושפריריות", הוא ציין.