מראות קשים של הרס, קליעי כדורים על המדרכות וחפצים שבורים ישנם ברחוב יד חרוצים, שם החלו המהומות. בעלי עסקים שהגיעו למקום נראו המומים וחסרי אונים לנוכח מראות ההרס.

עימותים קשים במחאת מבקשי המקלט בת"א: 114 פצועים, נזק רב לרכוש

"מפעל חיים של בנאדם נהרס, לא האמנתי שזה יכול לקרות. זה נזק של מיליונים, לפחות שבועיים שלושה לא אוכל לפתוח ולקיים אירועים", אמר בעצב נוריאל, הבעלים של מועדון הבי-סייד, שם היה אמור להיערך הערב האירוע של שגרירות אריתראה. המקום היה נראה כלאחר מלחמה, מאות כיסאות שבורים וציוד יקר מושלך לכל עבר. "הכל היה באישור המשטרה, לא בטוח שחברת הביטוח תפצה אותי", הוסיף.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

"היינו ערוכים לאירוע של השגרירות, שעל פניו היה מאור להיות קליל ונעים, למרות שהיו התראות במהלך השבוע שעבר לגבי עניין הבטיחות והעדינות והרגישות שיש, המשטרה נתנה דרישה שהיינו אמורים לעשות את ההתאמות לטובת העניין על מנת שיעבור בשקט, עשינו הכל, קיבלנו את האישור גם, וחשכו עיני. הרס אדיר, אני לא יודע איך משתקמים מזה, לא מצליח לעכל ולחשוב על איך אני מתקדם מכאן, משהו שייקח הרבה מאוד זמן. אני לא הייתי פה, האירוע היה אמור להתחיל ב-12 ובשעה 6 כל הרחובות נסגרו כך שלא היה ניתן להיכנס. אחרי שכולם התפזרו והרסו, נתנו להיכנס.

"אני לא צפיתי את זה, כשהמשטרה איתך ונותנת לך אישור, מה גם שעשינו התאמות לפי הדרישה שלהם, והוספנו עוד דברים בשביל שיהיה ביטחון, אתה רואה שההרס גם לעסקים שלא קשורים אלינו. ברור שאני מצטער על זה. קטסטרופה, אין לי מילה אחרת, פוגרום, אני לא מצליח להבין כמה מרחק יש בין המשטרה לבין השטח איך יכול להיות שנגרם כזה דבר שמגיעים למצב כרזה, זה לא נורמאלי", הוסיף נוריאל.

"אלה מראות שלקוחים מהטלוויזיה בערים אחרות, בפריז, בבלפסט, שקרו בעבר מהתפרעויות שהיו בערים אחרות. פשוט מזעזע איך המשטרה לא נערכה לזה כפי שצריך, עם כוחות הרבה יותר מתוגברים", הוסיף חברו.

הרס במועדון הבי סייד בת''א לאחר מחאת מבקשי המקלט (צילום: אבשלום ששוני)
הרס במועדון הבי סייד בת''א לאחר מחאת מבקשי המקלט (צילום: אבשלום ששוני)

עד ראייה סיפר למעריב על האירועים שהחלו בשעות הבוקר, כאשר במועדון ברחוב יד חרוצים בת"א נערכו המארגנים להגעת המשתתפים באירוע. לדבריו, בשלב מסוים, ללא כל הודעה מוקדמת, הגיעו מהחניון שנמצא ברחוב המקביל כ-200 אריתראים. "הם היו באמוק, הייתה שם התפרעות מטורפת, היו שם רגעים מפחידים. הם השליכו בלוקים, אחוזי טירוף, ופשוט ברחנו מהאזור".

אולגה, הבעלים של הרי-באר שכל הזכוכיות שלו נופצו אמרה בעצב: "זה מזעזע, ראיתי בווידאו של חברת האבטחה ים של אנשים שובר והורס. רצתי למקום ואי אפשר היה להגיע. יש נזק כבד לוויטרינות ולפחות ננסה לפנות את הזגוגיות כדי שאולי נצליח לפתוח מחר. אנחנו חסרי אונים. עברנו גם ככה שנים קשות של קורונה, הפגנות, טילים, ומי האמין שהפעם זה יקרה".

לימור, בעלת המועדון "יד חרוצים", סיפרה: "בגלל ההתראות לא פתחנו. המועדון נמצא קרוב למסגר ולמרבה המזל הוא לא נפגע, אבל קשה מאוד לראות את מה שקורה כאן. אנחנו בתל אביב ולא האמנו שזה יקרה". במקום מסתובבים שוטרים שאוספים ממצאים ובינתיים שניים מהעצורים נלקחו ברכב לפינוי עצורים וכוחות משטרה הוזנקו בעקבות דיווחים על חשש מעימותים במקומות נוספים בדרום העיר.

בעל מועדון ה"בי סייד" נוריאל דני לאחר הפגנת מבקשי המקלט (צילום :אלון חכמון)

ראש העיר רון חולדאי: "אני מגנה בחריפות את האלימות והוונדליזם בהפגנה הבלתי חוקית של האריתראים, ומעניק גיבוי לסיירי סל״ע של עיריית תל אביב-יפו, לכוחות המשטרה ולמפקד המחוז שנמצאים בשטח, ופועלים להשיב את הסדר על כנו. הנחתי את יחידות העירייה להיערך בכוחות מוגדלים למתן סיוע לתושבי השכונה בה מתקיימות הפרות הסדר. במדינה דמוקרטית יש לאפשר לכל אחת ואחד להשמיע את קולו- אך אין הדבר אומר פגיעה ברכוש או בנפש. עיריית תל אביב-יפו תפעל לסייע לתושבים ובעלי העסקים באזור כך שיוכלו לחזור לפעילות מלאה בהקדם. שולח בשם תושבי תל אביב-יפו ברכת רפואה שלמה לפצועים".

ציפי ברנד המועמדת לראשות העיר: "העימותים בתל אביב הם קריאת השכמה לכולנו. הזנחה ארוכת שנים של הנושא במישור הלאומי והעירוני הובילה אותנו לסף אלימות שלא ראינו בעבר. יש להעניק סמכויות לשיטור העירוני ובטווח הארוך עלינו לקדם תוכנית לפינוי מבקשי המקלט למדינות כמו קנדה".