בית איזי שפירא, הארגון לשינוי באיכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות, מפעיל את "האוניברסיטה המשולבת" - תוכנית אקדמית שנועדה לתת מענה לבוגרים עם לקויות למידה מורכבות באמצעות קורסים משולבים עם סטודנטים במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ.

היום ייחשף מחקר חדש שנערך בתוכנית, המגלה, בין היתר, כי נשים עם לקויות למידה מעידות על חסמים במקום העבודה יותר מאשר גברים. 16.1% מהנשאלות במחקר העידו כי הן חשות שאין להן אוזן קשבת. כמו כן, הן אמרו במחקר שהן פחות מחוברות לצוות העובדים ופחות שבעות רצון מעבודתן לעומת 2.5% מהגברים שחשו כך, זאת אף שהן עובדות מספר שעות דומה לזה של הגברים ומשתכרות בשכר דומה. עוד חושף המחקר כי המאפיינים התעסוקתיים של עובדים עם לקויות למידה ומוגבלויות הם עגומים. רובם עובדים בחלקיות משרה ומשתכרים פחות משכר מינימום. 36.5% העידו כי הם מרוויחים שכר הנמוך מ־2,500 שקל. 41.2% מרוויחים שכר הנע בטווח שבין 2,500 שקל ל־5,000 שקל, ורק 22.2% מרוויחים בין 5,500 ־8,000 שקל.

המחקר נערך בקרב 77 משתתפים (42 גברים ו־34 נשים) עם לקויות למידה ומוגבלויות, וערכו אותו ד"ר בני הוזמי, מנהל אקדמי ומשאבי הידע ומנהל האוניברסיטה המשולבת בבית איזי שפירא; פרופ' שירלי ורנר מביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית בירושלים; וכן שבעה בוגרים עם מוגבלויות של האוניברסיטה המשולבת. הוא יוצג היום בערב עיון לבוגרי התוכנית, במסגרת טקס סיום המחזור ה־22 בקורס מבוא לפסיכולוגיה מעשית של האוניברסיטה המשולבת.

עוד עולה מהמחקר כי עובדים עם מוגבלות חשים קשיים במקום העבודה עקב שכר נמוך, יחס מפלה שמקשה על כל קידום שלהם וחילוף מנהלים שמצריך נכונות מצד המנהל החדש להכיר במוגבלותם. משתתפי המחקר ציינו כי היו רוצים לקבל ממעסיקיהם סובלנות, הקשבה ורגישות רבים יותר, וכן אפשרויות קידום על פי יכולתם, שעות עבודה סבירות ושכר גבוה יותר.

בוגרים עם לקויות למידה מורכבות דיווחו על התמדה ארוכת טווח במקומות עבודתם, בעיקר משום שהם חוששים שאם יעזבו את מקום עבודתם לא תימצא להם חלופה, ומכיוון שמערכי הדיור שבהם מתגוררים חלק גדול מהמשתתפים מתנים לרוב את המגורים במקום בהשתלבות במקום עבודה מוסדר. על כן, פיטורים מעבודתם עשויים להוביל לחזרתם לבית ההורים.

ד"ר הוזמי מסביר: "מדובר במחקר ייחודי מתוך הבנה שהחוקרים העמיתים הם מומחים לחייהם, ובכך תרומתם המעשית למחקר חשובה מאוד. ממצאי המחקר מראים כי חשוב לבסס תחושת מסוגלות ולהקנות לעובדים עם לקויות למידה ומוגבלויות כלים לתקשורת ולהתנהלות אסרטיבית כדי שיוכלו להביע את דעותיהם וציפיותיהם ממעסיקיהם. במקביל, ראוי שמעסיקים יקיימו עמם שיחות משוב לפחות פעם בשנה כדי לתאם ציפיות ולמנוע תחושת שחיקה ובדידות".