הבוקר, ביום הבינלאומי למאבק באובדנות ומניעתה, ייערך בתל אביב הכנס החמישי של תנועת מש"ה (מילים שעושות הבדל) - קהילה מונעת אובדנות, תחת הכותרת "מהשתקה למניעת אובדנות בבני נוער ובצעירים".

מרכז שניידר לרפואת ילדים מתחדש: בניין הזכוכית נפתח במתחם בית החולים
מחקר ענק גילה: שכיחות עולמית של סרטן בקרב בני פחות מ-50

כ־100 בני נוער וצעירים מתים מאובדנות בכל שנה ושנה בישראל. בעזרת מודל פורץ דרך, גישות מיוחדות ודרכי טיפול שמציע ארגון מש"ה, נמנעו בשנים האחרונות מקרי אובדנות רבים. במהלך הכנס ידונו מומחים בעלי שם מכל הארץ בנושאים מגוונים המתייחסים לשאלות כמו: מדוע בני נוער הם קבוצת סיכון, באילו תנאים הסביבה מאפשרת או מונעת אובדנות והאם ניתן לתמוך בנער אובדני ולמנוע ממנו למות כתוצאה מאובדנות. 

גל ניסים, מייסדת ומנכ"לית מש"ה, אומרת: "כאחות שכולה למושיק, שמת מאובדנות, אני אומרת בוודאות - אובדנות היא לא גזירה משמיים והיא ניתנת למניעה. עלינו להסכים לפעול כפרטים וכקהילה - לפתח אחריות למניעת אובדנות בכלל ובבני נוער בפרט. אם נעשה את התנועה המתבקשת, לדבר במקום לשתוק ולהדוף ולדעת איך לפעול במקום לקפוא - נוכל להציל רבים מהאנשים שבעקבות מצוקותיהם מבקשים את נפשת למות". 

עשרות ניסיונות אובדניים הגיעו לבתי החולים הכלליים בשנת 2022, מחציתם בגילי 10־24. שיעור מקרי המוות מהתאבדות אצל בנים גבוה פי ארבעה מאצל הבנות, ובעשור האחרון ניכרת עלייה של 37% בניסיונות האובדניים בגילים האלה, ועלייה של פי שניים בהתאבדויות בגילי 10־14. בעשור האחרון יש כ־8־10 מקרים בכל שנה של מוות מהתאבדות של תלמידים במערכת החינוך. נתונים אלה ואחרים יוצגו בכנס.

בעמותת ער"ן מציינים כי ברוב המכריע של המקרים מוות מהתאבדות ניתן למניעה, ומניעת אובדנות אינה חלקה השמורה לאנשי המקצוע בלבד - שכן להקשבה ולתמיכה חברתית של הסובבים יש ערך בעל חשיבות עצומה. 

למעלה מ־300 אלף פניות התקבלו בער"ן בשנה שחלפה. כ־94 אלף פניות עסקו בכאב נפשי ובמצוקה נפשית חריפה, ולמעלה מ־9,000 פניות עסקו באובדנות, מתוכן אחת מכל עשר היא שיחה שבה קיים סיכון ממשי לחיי אדם ובמהלכה מופעל נוהל חירום. אם אתם או מישהו שקרוב אליכם מתמודד עם קושי או מצוקה נפשית, אנא פנו לגורמי הסיוע של עמותת ער"ן 24/7 בטלפון 1201 או באתר ער"ן בצ'אט, בוואטסאפ, בדוא"ל או באמצעות מסרונים.