ימים ספורים לפני ערב ראש השנה - ובעשרות אלפי בתים בישראל תחושת החג מהולה בחשש כבד מפני ההוצאות הנוספות. בקרב ניצולי השואה המצב קשה במיוחד. נכון להיום חיים בישראל כ־145 אלף ניצולי שואה. הגיל הממוצע שלהם עומד על 86, ובכל יום מתים 42 מהם בממוצע. כשליש מתוך כלל ניצולי השואה חיים מקצבת זקנה והשלמת הכנסה.

מגובה של שלוש קומות: פועל נפל אל מותו בזמן שיפוצים בבית בגליל התחתון
"נאלצנו לקבוע מוות": תאונות דרכים קטלניות ברחבי הארץ

אתי פרחי, מנכ"לית הקרן לרווחת נפגעי השואה, מספרת שהקרן מחלקת לקראת חגי תשרי, יחד עם מתנדבים רבים, כ־1,200 חבילות מזון לניצולי שואה נזקקים בעלות ממוצעת של 350 שקל לחבילה. "אם הדבר היה תלוי רק בנו, היינו דואגים לחלק חבילות מזון לכל ניצול שואה, אך לצערי זה לא המצב, ואנו עושים את מרב המאמצים לגייס כמה שיותר משאבים לטובת חבילות מזון ועזרה כלכלית או רפואית נוספת לניצולים", אומרת פרחי.

הקרן לרווחת נפגעי השואה מעניקה עזרה מדי שנה ל־81 אלף ניצולי שואה בתחומים שונים ובהם: שירות סוציאלי וסיעודי וסיוע חומרי, הכולל חבילות מזון לחגים, סיוע בתשלומי חשבונות, רכישת מכשירים רפואיים וציוד בסיסי ועוד.

המימון מגיע מתרומות אזרחים, והשנה, לאור קיצוצים משמעותיים בהייטק, גל ההתייקרויות במשק ועליית הריבית - חווים בעמותה ירידה חדה בהיקף התרומות.

"אני לא מדליקה מזגן בקיץ ובחורף, רק מאוורר, יש לי חשבון חשמל של 400 שקל - ואני פוחדת שיהיה יותר גבוה. הילדים קונים לי אוכל ודואגים לי. אני בדיכאון שלא יכולה לקנות כלום לנכדים ולנינים", מספרת אליה, ניצולת שואה בת 89 מיפו, הנתמכת על ידי הקרן לרווחת נפגעי השואה.
"אני גרה באותו בית כבר 64 שנה, ולא חידשתי בו כלום, למרות שיש צורך רב. אני קונה תרופות שלא בסל התרופות, מה שגם גומר לי את התקציב. לא אכלתי כבר כמה שנים ענבים ובשר טרי כי זה ממש יקר", אומרת אליה.

על פי סקר שנערך לאחרונה עבור הקרן, עולה כי 60% מניצולי השואה העידו על עצמם שהם זקוקים לסיוע נוסף מעבר לזה שהם כבר מקבלים. 51% מהנשאלים אמרו שהם זקוקים לסל מזון, כאשר שליש ציינו שהם זקוקים לו מאוד. 45% מדווחים על קושי בכיסוי ההוצאות השוטפות של משק הבית, ו־22% מדווחים כי נאלצו לוותר על מוצרים ושירותים הנחוצים להם.

לסיוע לניצולי השואה: https://www.k-shoa-campaign.org.il/