מועצת רמ''י התכנסה היום (רביעי) והחליטה על הגדלת ההנחות בקרקע באזורי עדיפות לאומית לפי מתווה שגובש ע"י השרה סטרוק, שר האוצר ומנכ"ל משרד רה״מ.

לאחר עבודה מאומצת במסגרת צוות המנכ״לים ששרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק הובילה להקמתו בחודש מאי, ולאחר דיונים סוערים בין המשרדים השונים ועם הנהלת רמ"י, התקבלה היום במועצת רמ"י החלטה דרמטית על הגדלת ההנחות ביישובי עדיפות לאומית.

הרקע להחלטה מגיע בעקבות המצוקה הדמוגרפית המתמשכת בנגב ובגליל, ואי הגעתם של זוגות צעירים להתיישבות באזורים הללו. ההחלטות העיקריות שהתקבלו בוועדה כוללות מתן הנחה נוספת של עשרה אחוזים למשרתי המילואים, תקרת ההנחה למחוסרי דיור תעלה ל- 850,000.

כמו כן, לראשונה תוצמד למדד. בנוסף, תבוטל מגבלת תקרת ההנחה לישובים במעמד סוציו אקונומי גבוה - סיווג שנוצר בשל הזדקנות היישובים. אף השומה על הקרקע תבוצע כשומה אזורית שתהיה בתוקף לשלוש שנים ולא פרטנית, ויקבעו יעדי שיווק לכל יישוב במטרה לוודא ניצול מרבי של תקופת ההנחה, כדי לייצר קליטת תושבים אינטנסיבית. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ אמר על ההחלטה: ״ההחלטה היום להביא להקלות שיסייעו לנו לחזק את ההתיישבות הלאומית בכל מרחבי הארץ, כולל אזורים מרוחקים, היא בשורה ציונית חשובה״.

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק בירכה אף היא: ״עמל קשה של 8 חודשי עבודה מגיע לסיומו. ההחלטה שהבאנו היום, יחד עם תיקון פקודת האגודות השיתופיות שחוקקנו לאחרונה, מייצרים את הבסיס האיתן לתנופת התיישבות באזורים הכפריים בגליל ובנגב״.

״שרת ההתיישבות אורית סטרוק הובילה בשבועות האחרונים מאמץ דרמטי יחד עם מנכ"ל משרד רה"מ בוועדת המנכ"לים, כדי לפתור את אחד החסמים המשמעותיים בפני ההתיישבות בגליל״, אמר יו"ר לב בגליל אופיר שיק. ״אנו מברכים על ההחלטה להעלות את תקרת ההנחה ל-850 אלף שקלים כצעד חשוב שיביא להוזלה במחירי הקרקע ביישובים אלו ויאפשר למשפחות צעירות לבנות את ביתם בגליל״. הוא מוסיף. ״כעת, גם לאחר שוועדות הקבלה הורחבו לאחרונה, נותר להשלים את התיקון לחסם התכנוני של תמ"א 35 המגביל את סך יחידות הדיור לכל ישוב, ובכך נביא לתנופת צמיחה נרחבת בגליל כולו״, הוסיף.

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים שבנגב סיכם: ״מדובר בהחלטה דרמטית שסוף סוף תעשה צדק עם משרתי המילואים והצעירים - ובעיקר תסייע ליישוב וחיזוק הנגב והגליל. זה המעשה הנכון בשעה זו. מזמן ידענו שעלייה במחירי הדיור נובעת בעיקר ממחיר הקרקע, המהלך הזה יוזיל משמעותית את מחירי הדיור ויביא אלפי משפחות חדשות לנגב ולגליל״. 

פורום שילה, שמוביל את שינוי המדיניות הקרקעית בלב הגליל בשנתיים האחרונות, ביחד עם ראשי המועצות, מברך גם הוא על ההחלטה: "המהלכים שאושרו היום במועצת מקרקעי ישראל הם דרמטיים לעתיד ההתיישבות בלב הגליל ומהווים שלב נוסף ומשמעותי מאוד בדרך לשינוי המציאות במרחב. תודה גדולה למנכ"ל משרד רה"מ, יוסי שלי, וצוותו על ההובלה הנחושה של המהלך, ולשרים סמוטריץ' וסטרוק שסייעו ודחפו להצלחתו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על ההחלטה: "זו החלטה היסטורית שיכולה לשנות את המפה הדמוגרפית במדינת ישראל. הצבנו לעצמנו יעד להחזיר את הצעירים לגליל ולנגב – והיום עשינו צעד משמעותי נוסף בדרך להגשמת החזון. הצעירים הנפלאים שלנו יוכלו כעת ליישב את הארץ לאורכה ולרוחבה – במחירים שפויים. אנחנו מחזקים את הצפון, מחזקים את הדרום, מחזקים את המרכז ומחזקים את מדינת ישראל כולה. רוצה להודות למנכ"ל יוסי שלי על עבודתו המסורה והמוצלחת בניהול צוות המנכ"לים. זו בשורה נהדרת לקראת ראש השנה".