תזונה וסליחה, הזדמנות מצויינת לחבר בין השניים, אנחנו יודעים שלתזונה שלנו יש השפעה על הבריאות שלנו, על החיים שבנו. ובא לנו להיות בחיים. עם זאת בשל חוסר בידע אבל בעיקר בשל מצב של רעב רגשי שנוצר היום, כתוצאה מהחיבור הקלוקל בין רגשות שאנחנו צריכים לאוכל שפוגע בגוף שלנו. אנחנו נוטים להכניס פנימה, למתנת החיים שלנו, לגוף שאין שני לו, אוכל מזיק שפוגע בו. נוצרים סימפטומים שליליים ואז קיימת נטייה ליצירת "מלחמה". התנהלות בדרך של מלחמה בגוף שלנו, מלחמה בתזונה.

המלחמה הזו מקצינה ומרחיקה את עצמינו מעצמינו ומכל איזון ראוי לחיים. אך למעשה הצורך שלנו הוא בחמלה ולא במלחמה שמביאה בעיקר מחלה (חוסר איזון). חמלה מאפשרת לנו את הנוכחות ברגע הזה,

את הראיה פנימה של החיים שלנו.

חודש הסליחות, חגי תשרי ובמיוחד יום כיפור הם הזדמנות לעצור ולהתבונן כיצד אנחנו מקבלים את החיים האם כמובן מאליו ואפילו בדרך מזלזלת בחיים שלנו?

תקופה זו היא גם הזדמנות לבקש סליחה כנה מעצמינו, סליחה שיש בה קבלה, סליחה מאפשרת, מרככת, מרגיעה, סליחה היא "דגל לבן" למלחמה המיותרת עם עצמינו.

לבקש סליחה גם אם אכלנו אוכל שפוגע בנו. בסליחה קיימת קבלת אחריות, להבדיל מאשמה, ביקורתיות, שיפוטיות.

הכעסים, האשמה שעולים בנו, יוצרים מלחמה שמרחיקה אותנו, כך יכולה להיווצר מחלה במקום חמלה.

מאחלת לנו, שנהיה ברכות עם עצמינו ונגלה שמתוך הרכות וההרפיה, הנוכחות ותשומת הלב אנחנו משיגים את האיזון והרצוי.

כשאנחנו צמים, זו הזדמנות נפלאה בסוף הצום, לתת לדקות הראשונות של השתייה והאכילה, את תשומת הלב לתחושה המורגשת כשלגימה מהמים/תה נכנסת פנימה, כשדבר מזון נכנס ומתקבל לתוך הגוף. חידוד הטעמים, הלעיסה, הבליעה, המעבר בוושט, מערכת העיכול. ממליצה לזכור את  האחריות שיש לנו על החיים והיכולת שלנו להשפיע עליהם בכל מה שאנחנו בוחרים להכניס לגוף שלנו.

המלצות תזונתיות לפני ואחרי הצום:

חיוני להעניק לגוף במהלך היום, לפני הצום, מרכיבי תזונה חיוניים ופחות מרכיבי תזונה שלגוף אין צורך בהם (מאכלים מעובדים כמו מאפים, חטיפים, ממתקים) כמו כן רצוי לא להכביד בבת אחת על מערכת העיכול על מנת לשמור על האנרגיה ולמקסם את פעולת העיכול וספיגה של מרכיבים תזונתיים.

1. הקפידו על שתיית לפחות 2 ליטר מים, ביום בלי משקאות דיאט וממותקים ולא יותר מקפה אחד לפני הצום. מי ששותה כמה כוסות קפה ביומיום וסובל מכאב ראש בצום מומלץ בהדרגתיות להוריד את מספר כוסות הקפה יומיים- שלושה לפני הצום וביום הצום לא לשתות קפה.

2. לפנק במרק כשהבסיס שלו יהיה עשיר בירקות שורש כמו שורש פטרוזיליה, שורש סלרי, שומר, חיוני שיהיה ומומלץ לאכול ממנו כמה צלחות במהלך היום.

3. במקום ארוחה מפסקת אחת גדולה ממליצה, שארוחה מפסקת תהיה צנועה ועשירה במרק ונוזלים ובמהלך היום ארוחות קטנות ומזינות שישלבו: סלט עשיר לפחות 4 צבעי ירקות, קטניה/ ביצה/ בשר/ דג, דגן שאין בו גלוטן כמו אורז, דוחן, כוסמת, שיבולת שועל, מרק כמובן, ירקות כאנטי פסטי או מבושלים כמו בטטה, לשלב ארוחה של שקדים, אגוזי מלך וקשיו לא קלויים ביחד עם פרי, לכל מי שמכיר ואוהב שייק ירוק מזין מומלץ לשלב באחת הארוחות את השייק.

4. כל ארוחה במהלך לפני וגם אחרי הצום, אפשרו לעצמכם לאכול אותה לאט ובנחת, ללא מסיח, להיות בתשומת לב והקשבה למה שאתם בוחרים לאכול, ממש פגישה מכבדת עם עצמכם ומה שנכנס לגופכם.

5. בסיום הצום, העניקו את הדקות הראשונות להנאה בלגימות מחליטת צמחים (קמומיל, נענע...) מהמים, מי שרגיל ואוהב לאכול דבר מתיקה עם סיום הצום, אין צורך להימנע מהרגל זה אך לאחר מכן ממליצה צלחת מרק עשירה. מכיוון שהצום מסתיים עם החשכה, אפשרו לעצמכם את הרווחה, להנות מסיום הצום ברוגע מבלי להכביד על מערכת העיכול עם אוכל, לגוף לא חסר. למחרת בבוקר יש לכם שפע של מזונות להמשיך לאכול. 

מאחלת לכולנו שנה טובה, שנדע לכבד את החיים שבנו בכל רגע ופחות להכביד, להיות טובים ובחמלה עם עצמינו גם למען יקירנו, גמר חתימה טובה.

הכותבת היא מרצה, מנחת קורסים ומטפלת בתחום תודעת המזון, מחברת הספר "לא משמינים מאוכל" ומפתחת הדרך לחיים: "תודעה מזינה"

ענת ענבר (צילום: דן פרץ,סטיילינג: נורית קריב)
ענת ענבר (צילום: דן פרץ,סטיילינג: נורית קריב)