חברת אל על לא מתכוונת להיענות לבקשת שרת התחבורה מירי רגב מיום שישי, לעבור למתכונת פעילות של שבעה ימים בשבוע כחלק מהמאמץ הלאומי להטיס לישראל אזרחים ישראלים מהעולם, חיילי מילואים, ציוד למערכת הביטחון וציוד רפואי. 

הסיבה העיקרית לכך היא סירובו של אלי רוזנברג (28), איש העסקים החרדי ובנו של קני רוזנברג, שמחזיק בשליטה בחברת התעופה הלאומית, להפעיל אותה בשבת. בניגוד לאיש העסקים רמי לוי, שחברת ישראייר שבבעלותו ביצעה טיסות בסוף השבוע להחזרת ישראלים מחו"ל למרות שבשגרה אינה טסה בשבת לפי החלטתו, רוזנברג מסרב להתיר לאל על לעשות זאת כעת. גם ארבע הטיסות שביצעה החברה בשבת הוגדרו כטיסות חירום, מומנו מחציתם בתרומה והחברה לא מכרה להן כרטיסים, מה שהקשה על ישראלים התקועים בחו"ל לעלות עליהן.

אל על היא חברת התעופה הישראלית היחידה שמחזיקה במטוסים רחבי גוף וארוכי טווח שיכולים להגיע בטיסה ישירה לארה"ב ולמזרח אסיה, מקומות שבהם מרוכזים כעת ישראלים רבים שמבקשים לחזור לישראל. למרות זאת החברה, שבהיותה המוביל הלאומי הרשמי גם לאחר שהופרטה, ומי שנושאת דגל ישראל גדול על זנב מטוסיה, הפעילה בסוף השבוע רק עשירית ממטוסיה בזמן שישראל נמצאת במלחמה ויש לה צרכי הובלה דחופים.

בקרב עובדי אל על שורר זעם רב על בעלי החברה. העובדים, מהטייסים ועד הדיילים, צוותי הקרקע והמנהלה שמעוניינים לעבוד בסופי שבוע בתקופת החירום ולסייע למדינה. חלק מהטייסים אף ממשיך לצאת לכוננויות וטיסות מבצעיות בחיל האוויר, ולאחריהן להתייצב לטיסות באל על. השימוש במטוסי החברה בשעות חירום של המדינה הוא חלק מהאתוס שלה, והעובדים מציינים כי רוזנברג, שלא גדל בארץ ולא שירת בצה"ל, זר לאתוס הזה.

הסיבה המשנית שאל על לא נענתה להוראתה של רגב, היא שלמרות שמשרד התחבורה באמצעות רשות התעופה האזרחית (רת"א) הוא שמעניק לאל על את רישיון ההפעלה המסחרי שלה, היכולת להפעיל אותה בשעת חירום נתונה בידי משרד הביטחון, בהתאם לחוק רישום ציוד וגיוסו לצה"ל (1987).


מה שמכונה "מניית הזהב" של המדינה באל על, ונקבע בהסכם ההפרטה שלה ב-2003, שונמכה לאורך השנים. כיום היא כוללת את החובה של החברה להחזיק לפחות 3 מטוסי רחבי גוף עם יכולת הטסה של 1,000 איש מארה"ב לישראל ביממה ו-320 טון מטען, ו-6 מטוסים צרי גוף, להטסת כ-2,000 איש מאירופה ביממה.

בעבר דרשה המדינה מהחברה להחזיק 4 מטוסי מטען יעודיים, אך מאז שאל על קרקע את צי מטוסי הבואינג 747 היא אינה מחזיקה במטוסים כאלה בבעלותה, והמדינה הסכימה לוותר לה על הסעיף. החברה מחזיקה כיום רק שני מטוסי מטען חכורים, אירבאס A300 רחב גוף ובואינג 737 צר גוף.

איש העסקים נועם לניר, מראשי "אחים לנשק", שהוביל את הביקורת נגד רגב בסוגיית אל על, אמר לוואלה! כי "משרד הביטחון עסוק בלנהל מלחמה, אז משרד התחבורה צריך להתערב. הסירוב של אל על לפתוח טיסות במערכת ההזמנות שלה, גם את אלה שהיא כן מבצעת 'כתרומה', לא מאפשר למי שמעוניין וצריך להזמין להן כרטיסים. בבסיס נבטים חונה מטוס ראש הממשלה 'כנף ציון' שכשיר לטיסה. הוא היה אמור להטיס בקרוב את ראש הממשלה לחו"ל, ומאחר ולא צפויות לו טיסות בקרוב אפשר היה לשלב אותו במאמץ הלאומי להטיס לכאן ישראלים ומטענים דחופים".

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג הורה אתמול בג"ץ לשרה רגב, לשר הביטחון גלנט ולחברת אל על לנמק מדוע לא יורו לאל על להפעיל את צי המטוסים שלה בשבת זאת במסגרת עתירה שהגיש לבג"ץ עו"ד מאיר הלר