ארגון לב אחד, כוח סיוע אזרחי שפועל בעתות חירום, הוא אחד מארגוני המתנדבים הגדולים ביותר שפועלים בישראל בימים אלה. המטרה העיקרית של המתנדבים היא לאמץ את כל משפחות המפונים והמשפחות השכולות מהיישובים שהותקפו מתחילת המלחמה. הארגון מונה יותר מ־15 אלף מתנדבים מרחבי הארץ מכל הגילים ושכבות החברה. לב אחד הוקם ב־2005 ומאז פועל בכל עת חירום בארץ ובעולם, כולל מבצע צוק איתן, אסון הכרמל, מגיפת הקורונה, המלחמה באוקראינה, רעידת האדמה במרוקו ועוד.

עם תחילת המלחמה, החל הארגון להפעיל מספר חמ"לים שנותנים מענה 24/7 עבור משפחות הנפגעים, אזרחים ותיקים באזורי הלחימה, אירוח תושבי הדרום, הגעה להלוויות ולשבעה לסייע למשפחות, איסוף, אריזה וחלוקה של מארזי מזון, ציוד והיגיינה לטובת הנפגעים והמפונים, מתן שירותי בייביסטר, הסעות כוחות הביטחון ובעלי תפקידים חיוניים ועוד.

תומר דרור הוא מנכ"ל הארגון ואחד ממייסדיו. בשיחה עם "מעריב" הוא מספר כי "הארגון הוקם בזמנו לסייע למפוני גוש קטיף מתוך הבנה כבר אז שהמדינה לא ערוכה לסיוע אזרחי מהיר בהיקפים גדולים במצבי טראומה חברתית לאומית. היינו אז חבורה של צעירים בני 18, תלמידי ובוגרי מדרשת עין פרת למנהיגות חברתית. הקמנו אז את הארגון וכאשר פרצה מלחמת לבנון השנייה, שכבר הייתי חייל, הופעל הארגון בצפון מתוך הבנה שהמדינה במצבי חירום נכנסת לשוק ולוקח לה בין שבועיים לחודש להתארגן. זה נתון שאין מאחוריו ביקורת. רק עובדות. לוואקום הזה, שכולל אופרציה של גיוס וניהול רבבות מתנדבים, אנחנו נכנסים כעת. זה לא משהו שהמדינה יכולה לעשות לבד".

תומר דרור (צילום: ארגון לב אחד)
תומר דרור (צילום: ארגון לב אחד)

להמוני המתנדבים בארגון ישנם סיפורים קשים וכואבים ובעיקר מעוררי הערצה. כך למשל, מתנדב צעיר בלב אחד שאיבד שניים מקרוביו בטבח שנערך במסיבת הטבע ברעים, הוביל לבדו מזון לחיילים במוצב בצפון. מתנדבים אחרים הגיעו לשטחי הכינוס בדרום, תחת סכנה לחייהם, על מנת לתקן משקפי ראייה שנשברו לאחד החיילים. מתנדבים נוספים הביאו חלב אם מתורמת לתינוקת שאמה נרצחה במתקפת חמאס ואחרים הצליחו לארגן רכב הסעות מיוחד למשפחה שהסכימה להתפנות מביתה רק ביחד.

"אנחנו יודעים שכשאדם נשאר בבית, החוסן שלו לא עולה. רק שמישהו מתנדב, החוסן עולה ומקרין החוצה במעגלים", מסביר דרור ומוסיף: "אנחנו סימנו לעצמנו חמש משימות רוחב, דרך הקמה של 20 חמ"לים בכל רחבי הארץ, כדי לתמוך במשימות שהצבנו לעצמו. בין היתר אנחנו מנסים גם לתת כתף ולהעניק סיוע נפשי לאלפי המשפחות של הנעדרים והחטופים ולכל אלו שיקיריהם נפצעו, נהרגו או משרתים כעת. אנחנו רוצים שכולם יבינו שיש להם מעטפת אזרחית גם מהעם בעורף הרבה תרומות מכוונות היום לחיילים שזה נפלא, אבל גם העורף צריך ובנקודה הזו אנחנו נכנסים לתמונה. הצורך במתנדבים ובתרומות לא מפסיק".