״הדרישה שלנו היא שיהיה פתרון מיידי לתושבים ביישובים שלא ממוגנים בקו העימות״. מבקש משה דוידוביץ׳, ראש מועצת מטה אשר ויו״ר פורום קו העימות. ״אני חושב שבמלחמה הנוכחית, אנו עדים לכך שהממ״דים הם מצילים חיים. בעוטף עזה, למי שלא היה בביתו ממ״ד - מצא את מותו. ארגון הטרור חיזבאללה אמנם מנתב כרגע אש לעבר מוצבים צבאיים - אך אני לא רוצה לחשוב מה יקרה כשטיל בורקאן, ששוגר על ידי חיזבאללה - יפול באחד הקיבוצים או המושבים ללא מיגון. ארסנל הטילים של חיזבאללה מדויק ומסיבי, ומספר הרקטות שעומדות לרשותו גדול פי 100 משל החמאס״, מתאר את חששותיו. 

״אמש הסתובבתי בלא מעט יישובים ומלונות שתושבים של המועצה פונו אליהם - ורבים מהם הבהירו שהם לא יחזרו הביתה, אלא רק אם יהיה מיגון. הפתרון המהיר עבורם הוא בדמות מיגוניות שאפשר להציב מהרגע להרגע בנקודות מרכזיות ושונות ביישובים. מעבר לכך, לגבי הטווח הארוך, הגיע הזמן שתוכנית ״מגן הצפון״ - שהייתה אמורה להיות מיושמת מזמן לאחר שאושרה על ידי הממשלה - תצא לפועל ותתוקצב בהתאם״. 

כזכור, ב-2018 הציג שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן את תוכנית "מגן הצפון" - מתווה שמשרד הביטחון גיבש הכולל שיפור רכיבי מיגון ביישובים שצמודים לקו הגבול הצפוני. התוכנית המלאה כוללת שדרוג של המקלטים הציבוריים, מיגון מוסדות חינוך ורווחה, חיזוק ומיגון מוסדות הבריאות ומיגון הבתים הפרטיים, עבור היישובים סמוכי הגדר ללבנון.

על פי משרד הביטחון, התקציב שהוגדר לתוכנית למיגון הצפון הוא כ-500 מיליון ש״ח בכל שנה במשך עשור. לטענת דוידוביץ׳, תקציבים אלו לא עברו כלל: ״לפני כ-5 שנים הכריזו על התוכנית בקול תרועה, והבטיחו שישקיעו כספים כדי להגן על הביטחון של תושבי הצפון. בפועל, במקום 500 מיליון ש״ח בשנה - מועברים אלינו פחות מ-100 מיליון ש״ח בשנה. 450 מיליון ש״ח בלבד הועברו במשך כחמש שנים במקום 2.5 מיליארד ש״ח שהיו אמורים להעביר״.

״מתוך 16 יישובים מהמועצה שהיו אמורים להיכלל בתוכנית - ארבעה יישובים בלבד כרגע רק בתהליך המיגון ואף עדיין לא בסיומו. בנוסף, אני חושב שחייב להקצות את התקציבים גם עבור יישובים שהם 4-5 ק״מ מהגבול כמו קיבוצי גשר הזיו או סער. יש לציין שהמדינה לא פינתה אותם - אך הם גם לא ממוגנים. מה יותר חשוב מהצלת חיי אדם? הנושא של המ״מדים מציל חיים, והמציאות בסוף תטפח לנו על הפנים כשתיפתח מתקפת טילים״. 

מחזק ומוסיף לדברי דוידוביץ׳ גם ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, שאמר כי  "מתוך 22 יישובי קו העימות במועצה האזורית שלנו, 14 ישובים התפנו על פי צו של המדינה. תושבים משמונה יישובים שלא פונו על-ידי המדינה התפנו על פי בקשתי, וכעת הם התחילו לחזור לקיבוצים שלהם - ללא מיגון בבית הילדים, ללא מיגון בבתים הפרטיים וללא מיגון במרחבים הציבוריים. מי ייקח על זה אחריות? אם אנחנו לא נמצא את הדרך לתת ביטחון מלא לכל תושבי עוטף ישראל גם בגבול הלבנוני, גם אלו שפונו לא יחזרו לבתיהם. אני מבקש מממשלת ישראל קחו שני הנושאים האלה וטפלו בהם עכשיו", הפציר.