אפליקציה חדשה, שפותחה על ידי עמותת "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון", מסייעת לבדואים המתגוררים בכפרים בלתי מוכרים בנגב לעדכן ארגוני סיוע לגבי המיקומים אשר בהם נחוץ מיגון, וזאת במטרה לסייע להם בתהליך להשגת אמצעי הגנה מפני ירי טילים ורקטות.

במקביל לסימון באפליקציה, שנעשה על ידי התושבים עצמם, נערך גם מיפוי אזורי סיכון שבהם יש דחיפות גבוהה יותר למיגון האוכלוסייה. מפרוץ מלחמת "חרבות הברזל" נהרגו עשרה תושבים בדואים בבתים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב, ומתוכם שישה ילדים. בכל המקרים נפגעו תושבים בדואים שלא היו בקרבתם מרחבים מוגנים אשר בהם ניתן היה להסתתר.

האפליקציה מאפשרת לתושבים לסמן על גבי מפה מיקומים שבהם המיגון נחוץ, והמידע הזה מסייע לאנשי המקצוע בארגונים למפות את המיקומים המתאימים ביותר להצבת מיגוניות, והם פועלים להשגתן בסיוע קרנות פרטיות. פרויקט האפליקציה לצד אספקת המיגוניות פועל כבר מהשבוע השני של המלחמה.

למהלך של עמותת "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון" שותפים המועצה לכפרים הבלתי מוכרים בנגב והוועד הערבי לחירום, המאגד מספר ארגונים והתארגנויות אזרחיות מהחברה הבדואית. פיתוח האפליקציה הוא יוזמה עצמאית, והוא נועד לתת מענה לאוזלת היד של המדינה לאורך השנים במיגון קהילות בדואיות רבות המתגוררות ברחבי הנגב מפני ירי טילים. לאחרונה נוצר קשר עם פיקוד העורף, שמעוניין מצדו לספק מתקני מיגון מיוחדים, והודות לקשר ארוך השנים של אנשי העמותה עם קהילות הבדואים בכפרים הלא מוכרים, היא החלה באיתור ומיפוי נקודות מתאימות ומוסכמות לשם הצבת מתקני המיגון המיוחדים של פיקוד העורף.

לובנא א־סנע מעמותת "במקום" יזמה את פיתוח האפליקציה ומספרת: "השבועות האחרונים סיפקו הוכחה כואבת נוספת לצורך במיגון היישובים הבדואיים מפני התקפות טילים מרצועת עזה. קצב ההיענות של התושבים באפליקציה מלמד על הצורך הרב העולה מהשטח ועל הדחיפות הרבה במתן מענה. המדינה לא יכולה עוד להתעלם מחיי אלפים מאזרחיה ולהפקיר את גורלם, כפי שעשתה עד כה. אנו מקווים שהמידע שנאסף אצלנו יגיע גם לרשויות הישראליות ויזרז את מיגון הקהילות הבדואיות בנגב".