על פי הדיווחים, מתחת לבית החולים הגדול שיפאא בלב העיר עזה, ממוקמת המפקדה הראשית של ארגון הטרור חמאס, משם יוצאת רשת ענקית ומסועפת של מנהרות תת-קרקעיות שאורכה הכולל מוערך בכ-300 קילומטרים - ארוך יותר מהרכבת התחתית של לונדון.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המנהרות כוללות משרדי פיקוד ובקרה, מחסני נשק ובתי מלאכה לייצור אמצעי לחימה, כמו כן הן משמשות כנתיבי הברחה וכמקומות מסתור ומעבר לפעילי הטרור. השפעת המנהרות על חיי היום יום ברצועה רבה - כשאלפי עובדים מועסקים בהקמתן ותחזוקתן, ועשרות אלפים נהנים מהכנסותיהם בתמורה.

מוקדם יותר החודש נחשף כי חמאס מנצל לרעה את משלוחי הסיוע ההומניטרי וגונב חומרי בנייה, דלק ומזון המיועדים לאוכלוסייה, על מנת להפעיל ולתחזק את המנהרות. כך נותרים בתי חולים ללא דלק להפעלת גנרטורים בזמן שבמנהרות יש תאורה ואוורור מלאים.

ניכרכי ישנה השפעה מודיעינית וטקטית של ארגון המדינה האסלאמית דאעש - שהפעיל מנהרות בעיראק וסוריה - על אופן לחימתו של חמאס. יתרה מכך, ארגון הטרור נהנה מתמיכה צבאית וכספית נרחבת מאיראן, שמממנת כ-90% מתקציבו הצבאי.

כך נראות המנהרות התת-קרקעיות של חמאס (צילום: דובר צה''ל)
כך נראות המנהרות התת-קרקעיות של חמאס (צילום: דובר צה''ל)

מבחינה מבצעית, המנהרות מאלצות את צה"ל לחשוב מחדש על טקטיקות ואמצעי לחימה, כשנדרש שימוש בכלבים, רובוטים ואימון מיוחד של יחידות הקומנדו. הסיכון לחיילים גבוה מאוד בלחימה תת-קרקעית מאחר ומלכודות נפץ ומוקשים הם רק חלק מהאתגרים.

למעשה, כל התשתית הצבאית של חמאס ממוקמת מתחת לאדמה - בעוד שמעל הקרקע מתגוררים מיליון וחצי אזרחים המשמשים מגן אנושי. זוהי בעיה אסטרטגית עבור צה"ל, שנאלץ לפגוע במטרות צבאיות תוך מזעור פגיעה באזרחים.