עמותת "בית הגלגלים", שבשגרה מלווה ילדים, נוער וצעירים עם מגבלויות ברחבי הארץ, החלה לאחר פרוץ המלחמה ביוזמה חדשה, שבמסגרתה נערכת תוכנית אירוח טיפולית מיוחדת עבור משפחות צעירים עם מוגבלויות שפונו מיישובי הדרום.

המשפחות, שנקלעו לאחר מתקפת הפתע למצוקה נפשית וגם נגישותית קשה, נהנים כחלק מהתוכנית ממקום אירוח נגיש עבור ילדיהם שיושבים בכיסאות גלגלים, וממעטפת טיפולית מלאה על ידי גורמי המקצוע של בית הגלגלים, הכוללת לינה, ארוחות חמות, מיגון נגיש למקרי חירום ופעילויות חברה ופנאי מגוונות.

"ילדים, נוער ובוגרים עם מגבלה פיזית ומגבלות נוספות חווים בעת חירום סבל רב", מסביר מנכ"ל עמותת בית הגלגלים אביב שפיגלמן, שהוסיף כי "מאחר שלא יספיקו להגיע בזמן למרחב מוגן הם נמנעים מלצאת החוצה - כך שנגזר עליהם בידוד חברתי ושעמום, ומשכך גם סף החרדות שלהם עולה. התוכנית שיזמנו נועדה לספק עבורם מענה לכל הצרכים".

חלק מהמפונים מספרים על קשיים בהגעה בזמן לממ"ד עבורם בשל זמני ההתראה הקצרים מירי רקטות בסמוך לגבול רצועת עזה. אחרים סיפרו כי בבתיהם אין בכלל ממ"ד. "כשהתחילה המלחמה בחג, המצב היה קטסטרופה", מספר אלירן מאשקלון, שמתארח בתוכנית יחד עם בת זוגו לירז, שמתניידת בכיסא גלגלים.

''היו הרבה פיצוצים, ואין לנו אפילו ממ"ד בבית. היינו צריכים לנסות להתחבא במקום בבית שהוא בלי חלונות. החלון שלנו בחדר שינה נפגע מרסיסים והתנפץ. כשהגענו לפה היה סוף־סוף רוגע וקצת טוב יחסית למצב. אנשים עם יחס חם דואגים, חברים אחד של השני, זה לא מובן מאליו".

עשרות בני משפחה של צעירים עם מוגבלויות פיזיות כבר שוהים ב"בית הגלגלים" בהרצליה - אך בעמותה רואים זאת רק כהתחלה, ובימים אלו עובדים על הגדלת התוכנית למשפחות רבות נוספות ולשאר בתי העמותה ברחבי הארץ. "אנחנו רואים את ההשפעה החשובה של התוכנית על הילדים והמשפחות", מסביר שפיגלמן, "אין להם מקום אחר ללכת אליו, שיוכל לספק עבורם בהתאמה את הצרכים הבסיסיים".