הרקטות אינן עוצרות את הפרחים המוגנים. לאחר שלוש שנות עבודת שימור מאומצת, שבוצעה במשותף על ידי רשות הטבע והגנים, בית הספר "שיבולים" ועיריית ראשון לציון, נשתלו לראשונה בגבעת האירוסים בראשון לציון שורשים של אירוס הארגמן.

נזקי הסופה בפתח תקווה: פתחי ניקוז נחסמו, עץ אורן עתיק קרס
מתפללים בין 4 דחפורים בחופי עזה: זו ללא ספק תמונת המלחמה

במבצע השתילה השתפו ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, נציגי רשות הטבע והגנים ויוני כץ – הורה לתלמיד בבית הספר "שיבולים" וחוקר מוח ממכון ויצמן, אשר קידם את פרויקט השימור של אירוס הארגמן ואף הביא את הצמחים לשתילה.

ברשות הטבע והגנים ציינו, כי אירוס הארגמן הוגדר כמין בסכנת הכחדה חמורה, בגלל איומים רבים על שטח הגידול הטבעי שלו - פיתוח מואץ באזור וריבוי מינים פולשים.

תוכנית השימור נבנתה בשיתוף פעולה עם מירב לבל – מנהלת פרוייקט צמחים בסכנת הכחדה, יריב מליחי – אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים ופרופ' יובל ספיר – מנהל הגן הבוטני באוניברסיטת תל אביב וחוקר אירוסים.

שתילת אירוס הארגמן בגבעת האירוסים (צילום: מרגריטה וולצ'ק)
שתילת אירוס הארגמן בגבעת האירוסים (צילום: מרגריטה וולצ'ק)

"גבעת האירוסים היא זיכרון ילדות אצל רבים שגדלו בראשון לציון ואחת משמורות הטבע הבודדות שנותרו באזור גוש דן", ציין קינסטליך. "בשנה שעברה רכשנו את השטח, כדי להחזיר את הטבע לציבור ואני שמח שהצלחנו לשתול שוב את אירוס הארגמן כדי שיחזור לפרוח במלוא תפארתו וכדי שכולנו נוכל להנות מהטבע".

מרגריטה וולצ'ק מרשות הטבע והגנים הוסיפה: "נעשתה כאן עבודת שימור חשובה, שמדגימה לנו את החשיבות של שילוב כוחות לטובת הגנה על הטבע. אנחנו בדרך לשקם פינת טבע שנהרסה. כאשר כל הגורמים משלבים ידיים לשימור והגנה על הטבע – כולנו זוכים".