מערכת החינוך עברה כבר בתחילת המלחמה למתוכנת דיגיטלית, כאשר כלל הלימודים התבצעו בזום בשל הגבלות פיקוד העורף המחמירות. עם התקדמות המלחמה, אזורים רבים ברחבי הארץ קיבלו הקלות מסוימות בהגבלות, וקיבלו אישור לקיים לימודים בכפוף לזמינות מרחב מוגן עבור כלל התלמידים. דרישה זו הובילה למתכונת לימודים היברידית, במסגרתה רק חלק קטן מתלמידי בית הספר או גן הילדים יכלו להגיע למוסד החינוכי, זאת בשל מחסור במיגון. ההחלטה האם לקיים לימודים היברידיים בבתי הספר או להמשיך במתכונת דיגיטלית מלאה, ניתנה לראשי הערים ומנהלי המוסדות, דבר שהוביל לבלאגן רב - שכן ישנם פערים ברמת המוכנות של כל אחת מהערים, וגם הבדל במספרי המרחבים המוגנים הזמינים בין המוסדות באותה העיר.

פיקוד העורף החליט: ניתן לקיים לימודים בגוש דן ללא הגבלות

החלטת פיקוד העורף שפורמה בערב יום ראשון, אשר הסירה לחלוטין את ההגבלות האחרונות שנותרו על מערכת החינוך במרכז הארץ, עוררה סערה רבה, שכן גם היום (שני) עדיין לא ברור האם הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים יתחדשו בצורה מלאה, או שמא המתכונת עדיין תישאר היברידית, שכן ההחלטה הסופית היא של ראשי הערים ומנהלי המוסדות. יחד עם זאת, בהנחיית ראש עיריית תל אביב –יפו ולאחר מאמצים- בתי הספר בתל אביב-יפו ייפתחו במתכונת מלאה- החל ממחר- יום שלישי.

"כהורה לשלושה ילדים שלומדים בתל אביב, אני מתקשה מאוד לנהל סדר יום מסודר והגיוני מול המסרים הסותרים שמתקבלים מדי יום", סיפר למעריב אב ממרכז הארץ, "ישנם בתי ספר שפועלים פיזית בצורה חלקית, בעוד שרבים אחרים פועלים באופן מלא. שגרת הזומים שפעלה די טוב לקראת סוף הקורונה אינה פועלת כמו שצריך בימי המלחמה".

אימא לשתי תלמידות מעיר אחרת במרכז הארץ הוסיפה כי התחושה בקרב חלק מההורים היא שבטחון ילדיהם מופקר. "צמוד לבית הספר שבו לומדות בנותיי יש אתר בנייה שחזר לפעול שבועיים לאחר תחילת המלחמה. יש בקושי מאבטח אחד במקום, והוא אחראי על ביטחונם של מאות תלמידים. מצד אחד מחזירים את הלימודים למתכונת כביכול נורמלית ומצד שני, המלחמה רחוקה מלהסתיים והורים רבים נאלצים לשלוח את הילדים לבית ספר בלב כבד מאוד", ציינה.

להלן תגובת עיריית תל אביב-יפו: הודעת מינהל החינוך אמש, יחד עם הנהגת ההורים, יצאה כחצי שעה לאחר הודעת פיקוד העורף על שינוי מדרג הכוננות. בהודעה אכן פורט כי הלימודים ימשיכו על פי המתווה הצהוב, שכן, צוותי החינוך אינם יכולים לבנות מערכת שעות חדשה ומעודכנת מהערב למחרת בבוקר ושלשם כך נדרשת התארגנות רחבה. עם זאת, בהתאם להנחיית ראש העירייה ולאחר מאמצים רבים, ייפתחו בתי הספר בתל אביב-יפו במתכונת מלאה- החל ממחר - יום שלישי. באשר לימי הלימודים בגנים - ההחלטה על קיצור יום הלימודים היא של משרד החינוך, כמו גם ההחלטה על לימודים במשך 5 ימים. מאחר שהעיר הפכה לירוקה, אנחנו נערכים לחזור לששה ימי למידה גם בגנים החל משבוע הבא.

הנהגת ההורים הארצית: "הגדרות פיקוד העורף למרחב מוגן חליפי ״מוגן דיו״ או ״הכי מוגן שיש״, מרגיש יותר כמו כסת״ח ופחות כמו פיתרון ראוי שמספק מענה בטוח לתלמידים ולצוותי החינוך. הנחיית המדינה לכך שתלמידים ישכבו על הרצפה, כשידיהם על הראש - מסוכנת. יתרה מכך, לגרום למנהל מוסד חינוכי לבחור מי מבין התלמידים ישהה בממ״ד ומי ישהה במחסה פחות מוגן או לא מוגן כלל- זו בקשה לא מוסרית בעליל"/

"יש לאפשר לפתוח את מוסדות החינוך במקומות שאין בהם מספיק מקום במרחבים מוגנים לאפשר  למידה במשמרות ובנוסף לאפשר פתיחת מצלמות בכתה, בעת חירום זו, בכדי לא לפגוע בלימודיהם של הילדים שנשארו בבית. אנו מצפים ממשלת ישראל להתחיל למגן את כלל מוסדות החינוך ובאופן הדחוף ביותר. חיי ילדינו הם לא משחק בסטטיסטיקה".