מלחמת "חרבות ברזל" יצרה מציאות חדשה בנגב תוך קיומן של  עשרות יוזמות יוצאות דופן של בדואים ויהודים. החברה הבדואית שילמה מחירים קשים ב7 באוקטובר ולאחריו, בקורבנות  אזרחיים רבים כמו גם לחימה כתף אל כתף ביחידות צה"ל.

בין היתר נראו בשטח יוזמות לאירוח מילואימניקים, הובלת מזון לחיילי צה"ל, אירוח מפונים ויוזמות משותפות לחלוקת מזון הליווי אוכלוסיה מקומית. בפעילויות אלה לקחו חלק ארגונים מגוונים ורבים מתוך החברה האזרחית.

מכון ריפמן לפיתוח הנגב, אשר היה מעורב בחלק גדול מהיוזמות, מפרסם הבוקר סקר בו נדגמו  210 נדגמים בגילאים 18-60 בישובי הנגב הכוללים - עיירות, מועצות אזוריות לצד אזורים בלתי מוסדרים. 

תוצאות הסקר מראות כי  100 אחוז מהנדגמים תומכים בהמשך מיטוט החמאס גם בשלב זה של המערכה.  מגמות מרתקות נוספות עלו מתוצאות הסקר: .90 אחוז מהנדגמים חושבים כי המערכה תרמה לסולידריות בנגב בעוד 10 אחוז לא התרשמו כך.

באשר לשאלה כיצד קרה שהפעם לא חזר על עצמו תרחיש "שומר חומות" נחלקו התשובות כדלהלן- 
30 אחוז מהנדגמים נותנים את הקרדיט לפעולות הממשלה בעבר ובהווה, ואילו רוב של 50 אחוזים זוקפים זאת  לזכותם של ארגוני חברה אזרחית.  20 אחוזים נוספים רואים בקשר הבינאישי בין בדואים ליהודים כקשר מחזק שתרם למצב החיובי השורר כיום.

לגבי העתיד שלאחר המלחמה 80 אחוז מהנדגמים אופטימיים ומצפים  להמשך סולידריות וחידוש ברית עבר בין בדואים ליהודים.
20 אחוז סקפטיים באשר לתרחיש זה.

עוואד אבו רקייק יועץ במכון ריפמן ומעורכי הסקר - "כבן לחברה הבדואית לא היה לי ספק כי ברגעי משבר לאומיים נעמוד יחד. אנו מתפללים יחד עם משפחות הנעדרים הבדואים מהשבת הנוראה ומשתתפים בצער משפחותיהם של חללי צה"ל בדואים ויהודים".

חגי רזניק ראש מכון ריפמן לפיתוח הנגב -"אנו מייחלים לשובם של כלל החטופים ולשלום חיילי צה"ל במלחמה נגד החמאס הארור. עלינו יחד להפוך את ברית הדמים שיש בנגב לברית אחים".