לראשונה מאז אסון ה־7 באוקטובר הוצב בנתניה מיצג יחיד מסוגו, המביא לקדמת הבמה את קולם של ניצולי השואה החיים בישראל, בקריאה לשחרר את החטופים הישראלים מהשבי ברצועת עזה.

נכון להיום, חיים בישראל כ־140 אלף ניצולי שואה. עבור רבים מהם, אירועי ה־7 באוקטובר היוו תזכורת לטראומה שחוו לפני כ־80 שנה, כשעברו על בשרם את זוועות השואה שהמיטו הנאצים על העם היהודי. רבים נחרדו לאור מראות אותה שבת שחורה, של רצח ורוע, התעללות וחטיפת ילדים וחסרי ישע שנלקחו בשבי.

כמה מהניצולים לא יכלו שלא להגיב, וביקשו מהקרן לרווחת נפגעי השואה להשמיע את קולם בדרך כלשהי, לזעוק את זעקת החטופים ולפעול למען שחרור כולם משבי החמאס. הקרן, שמטפלת בכ־81 אלף ניצולי שואה דרך אפיקי סיוע שונים, החליטה ליזום את המיצג, ודרכו יוכלו ניצולי השואה להביע את הזעזוע העמוק שהם חשים מהמאורעות, ובמקביל לתמוך בחטופים ובבני משפחותיהם.

המיצג הוצע לעיריית נתניה שנרתמה מיידית לסייע ולתמוך ברעיון, והציבה את המיצג בכיכר העצמאות המרכזית בעיר. המיצג מורכב מכלל המסרים של ניצולי וניצולות השואה בנושא החטופים, שנאספו מעובדות סוציאליות ומתנדבי הקרן לרווחה. פרפרים צהובים, לצד הציטוטים שהם נושאים עליהם, מתכנסים יחד למיצג מחבק ומחזק, בקריאה ברורה להחזיר את כולם הביתה.

"ניצולי השואה ששרדו את התופת זועקים לעולם לא לעמוד שוב מנגד. כולם, יחד ולחוד, כואבים את כאבן של משפחות החטופים, וכל אחד ואחת מהם מבקש להשמיע את קולו לעולם, בתפילה משותפת להשבת כל החטופים במהרה", אומרת מנכ"לית הקרן לרווחת נפגעי השואה אתי פרחי, "נרתמנו לסייע לניצולי השואה בכל הארץ ובעיקר בקווי העימות, על פי צורכיהם. לנוכח ניסיון העבר שלנו, היה די ברור שמראות הזוועה יגרמו לרבים מהניצולים להצפת הטראומה מעברם".