הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים

פנימה (צילום: מכון ריפמן,ליה גושן,שלמה אריה,יקיר עמוס)
פנימה (צילום: מכון ריפמן,ליה גושן,שלמה אריה,יקיר עמוס)

לפני כשלושה שבועות התקיימה שיחה בין דני ולעל מנכ"ל מרכז מעשה לבין דני רוזנר ושונה גודמן שהביאו את בשורת מחנות הקיץ לישראל. בסופה של השיחה הוחלט לצאת לדרך ולתת מענה למאות בני ובנות נוער שנמצאים בתקופה קשה.

כשבוע לאחר אותה שיחה, מרכז מעשה לקח על עצמו את המשימה החברתית החשובה ובזמן שיא הקים מערך חינוכי שלם יחד עם Summer Camps ישראל - מחנה הפוגה שכל מטרתו לאפשר לבני ובנות נוער להתאוורר מבתי המלון ומרעשי המלחמה הסמוכים לבתיהם.

ההפוגה לבני ובנות נוער שפונו המאפשרת להם להתאוורר מהתופת שחוו (צילום: רועי טהר. עריכה: בת כהן)

בני הנוער מגיעים למחנה מנתיבות, חוף אשקלון, קרית שמונה, ערים וישובים שחוו את התופת ופונו מבתיהם.

המחנה מתקיים בצפון ובדרום. בצפון הארץ הפעילות מתקיימת באכסניית אנ"א מעיין חרוד, בדרום הארץ הפעילות מתקיימת באכסניית אנ"א עין גדי. במחנה ההפוגה או כמו שמכנים אותו במרכז מעשה "מחנה ללב" עוברים המשתתפים פעילויות רבות, חדרי בריחה, פעילות חלומות ופעילות התנדבותית בדמות סדנא לבנייה מעץ אשר במהלכה בוחרים בני הנוער לבנות וליצור במו ידיהם ספסלים, שולחנות גינה ופינות ישיבה. את כל התוצרים הם תרמו ליישובי העוטף.

במהלך המחנה יוצא למשתתפים ולמדריכים לשוחח לא מעט על הזוועות שעברו ועל מה שראו. חלקם סיפרו על חברים טובים שאיבדו. זהו חלק שקורה באופן ספונטני, אך לו חשיבות לתהליך הריפוי וההשלמה. 

חווים הפוגה מהתופת שחוו (צילום: רועי טהר)
חווים הפוגה מהתופת שחוו (צילום: רועי טהר)

בסיום המחנה נשאלו בני הנוער כיצד הם מסכמים את החוויה וכולם ללא יוצא מהכלל סיפרו שזה בדיוק מה שהם היו צריכים. המחנה העניק להם מרחב שהיה חסר. חלקם הגדילו ואמרו כי המחנה איפשר להם לחזור להיות הם עצמם. בני נוער עם חיוך על הפנים שמקבלים הזדמנות לבלות עם חברים לאחר תקופה בה לא נפגשו. "הצלחנו להתנתק לרגע ולהיזכר איך היינו לפני פרוץ המלחמה" הם מספרים.

בימים אלו מרכז מעשה עמל על הוצאה לפועל של סבבי מחנות לבני ובנות נוער בתקווה להגיע לעוד מאות רבות של צעירים וצעירות ולאפשר להם להתאושש ולבנות שוב את החוסן שלהם.

מרכז מעשה ו-Summer Camps ישראל חברו יחד והקימו מחנה הפוגה (צילום: רועי טהר)
מרכז מעשה ו-Summer Camps ישראל חברו יחד והקימו מחנה הפוגה (צילום: רועי טהר)

הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים