מספר הנשים וילדיהן שיצאו מביתן למקלט לנשים נפגעות אלימות בקופת חולים מאוחדת בשנת 2023 עומד על 65, מתוכן 25 נשים מאז תחילת חודש אוקטובר, כלומר 38% פנו מתחילת מלחמת חרבות ברזל.

ספיר כהן ששוחררה מהשבי חושפת לראשונה: "צרחו וזרקו עליי סיגריות"

מדובר בעלייה שכן לשם השוואה בחודש אוקטובר בשנה שעברה יצאו מביתן שש נשים וילדיהן בשנת 2022 מתוך מספר כולל של 34 נשים וילדיהן. "מקלט זה המפלט האחרון", מסבירה קרן זמיר, עובדת סוציאלית ראשית במאוחדת שמנהלת את קו הסיוע הראשי של הקופה, "כולנו נמצאים בסיר לחץ ובמתח מאז תחילת הלחימה. נשים שיוצאות למקלטים זה הקיצוני שבקיצוני - אנחנו יודעים שנשים יוצאות למקלט כשהן מרגישות איום ממשי על חייהן או כשזה מתחיל לפגוע בילדים. מה שמצביע על כך שהאלימות הפחות קיצונית שלא מדווחת, נמצאת גם היא בעלייה מטרידה".

זמיר מזכירה כי בזמן מגיפת הקורונה, משרד הרווחה דיווח על עלייה של 760% במקרי אלימות, וסבורה כי נראה נתונים זהים גם בעקבות המלחמה מחמש סיבות עיקריות: "נשק - בעקבות האצבע הקלה על ההדק בכל הנוגע לרישיונות הנשק. עצם זה שיש נשק בבית זה מעלה את רמת המתח והמסוכנות. לא בכדי משרד הרווחה והבריאות יצאו בהודעה כי כל אישה שמרגישה מאוימת מוזמנת לפנות לשירותי הרווחה, כי אנחנו יודעים ומבינים מה המשמעות של נשק בתוך הבית".

קרן זמיר (צילום: ענבל מרמי)
קרן זמיר (צילום: ענבל מרמי)

"אבטלה – המעמד של הגבר נפגע ורמת המתח עולה ברגע שהוא לא מפרנס את הבית. מפונים - משפחות נמצאות בסיר לחץ בלי עבודה ומסגרות ויש חוסר ודאות לגבי מתי ולאן יחזרו. הכלה סביבתית - כל הסביבה מתייחסת בהמון סלחנות לאנשי מילואים, לחיילים, למשטרה ולכוחות הביטחון. מתרצים בשבילו - כי הוא במילואים, כי הוא בלחץ, כי הוא גיבור. הקורבן – האישה מתייחסת בסלחנות למצב ולעצמה. נשים חושבות לעצמן - 'אני אתלונן כשיש חטופים ויש טילים ואנשים שמסכנים את חייהם בעזה?' וכך למעשה אין מקום לסבל שלהן. כמו כן, נראה לא מעט נשים מוכות שהופכות לאמהות שאלימות כלפי ילדיהן כי הן יותר נוכחות עם הילדים והן נשים שבמעגל האלימות".

לדבריה, "אלימות לא נעלמת אם לא מטפלים בה, יש מה לעשות וחשוב להבין שאת לא לבד. אפשר למנוע אלימות, אבל הרבה פעמים אי אפשר לעשות זאת לבד כי כשנמצאים בתוך מעגל האלימות קשה לצאת ממנו. פעמים רבות אחרי אירוע של אלימות יש תקופה של ירח דבש שבה הגבר מתנצל ומבטיח שלא יחזור לסורו, קונה מתנות ומרעיף אהבה עד הפעם הבאה. דרושה עזרה חיצונית מכל אדם שנמצא בסביבה ויודע לזהות מהם הסימנים של אלימות ולדבר על זה. יש הרבה פעמים תלות גדולה של האישה בבן הזוג ולכן צריך ליווי כדי להכיל ולהתנהל בצורה נכונה שלא תרחיק אותה. אף אחת לא צריכה לחיות בתוך הבית שלה שאמור להיות המקום הכי מגן ומוגן בפחד וחשש".