במשך השנה שחלפה מאז הקמת הממשלה הנוכחית מנסים המטפלים באומנויות לקדם את השלמת חקיקת חוק הסדרת מקצועות הבריאות, שיעניק מעמד רשמי למטפלים הללו במערכות הבריאות והחינוך הציבוריות, אך ללא הועיל.

במפלגות החרדיות, בעיקר ביהדות התורה, מעוניינים לשמר את המקצוע כלא־אקדמי, משום שבנות חרדיות רבות לומדות אותו כלימודי תעודה בסמינרים, ובכך מונעים את קידום החקיקה אפילו בימים אלה, שבהם מערכת הבריאות נזקקת לכמה שיותר מטפלים במערך בריאות הנפש.
במכתב חריף למשרד הבריאות שעליו חתומים.

פרופ הוד אורקיבי  (צילום: APA.GettyImages)
פרופ הוד אורקיבי (צילום: APA.GettyImages)

פרופ' הוד אורקיבי, אוניברסיטת חיפה, ראש צוות החקיקה של המועצה העליונה לטיפול באמצעות אומנויות, וד"ר אילנה לח, יו"ר יה"ת – האגודה לטיפול באומנויות, דורשים משר הבריאות אריאל בוסו (ש"ס) לשים סוף לשיקולים הפוליטיים שתוקעים את קידום החקיקה.

ד''ר אילנה לח (צילום: גלית בן אמית)
ד''ר אילנה לח (צילום: גלית בן אמית)

"מדינת ישראל מוצאת את עצמה מתמודדת עם משבר בריאות הנפש הלאומי המשמעותי בתולדותיה, בעל משמעויות והיקפים היסטוריים שעדיין לא ניתן לאמוד אותם, ושמערכת בריאות הנפש במצבה הנוכחי עדיין אינה מסוגלת להתמודד עם אתגריו", כתבו. "יש להסדיר באופן דחוף את מקצוע הטיפול באומנויות, כדי שניתן יהיה להרחיב את מענה החירום. הצעד יאפשר הזרמה מיידית של כ־9,000 מטפלות ומטפלים שהוכשרו בהתאם לכללי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות ועל פי מתווה המל"ג".

לדבריהם, תמוה שהצעת החוק, שאושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביולי האחרון ואף זכתה לתמיכת משרד הבריאות, נבלמה בסתירה לכל שכל ישר לנוכח הנסיבות. ד"ר לח מזהירה: "ללא הסדרת המקצוע בחוק, המדינה בעצם מאפשרת לכל אדם שרוצה בכך, עם הכשרה קצרת מועד או ללא הכשרה כלל, לתלות שלט על הדלת ולקרוא לעצמו מטפל".

פרופ' אורקיבי מוסיף: "גורמי המקצוע במשרד הבריאות בעד ההסדרה האקדמית, אך הם חוששים להתעמת עם הח"כים החרדים, שמבקשים להכשיר מטפלות בלימודי תעודה לא מפוקחים". ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במהלך הדיונים הקודמים שנוהלו בוועדת הבריאות של הכנסת, משרד הבריאות הציג עמדה ברורה וחד־משמעית כי מי שיעסוק במקצוע טיפול באומנויות יחויב בתואר אקדמי. עמדה זו לא השתנתה".