נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר היום (שלישי) בשיחה בוועידת גלובס עם עורכת גלובס, נעמה סיקולר, כי "המשק הישראלי נכנס לאירוע הנוראי כחזק, לפי כמעט כל הקריטריונים. אבל, כדי שנצליח לממש את הפוטנציאל ולאור זה שיהיו תוצאות נוספות בביטחון, עוד 200 מיליארד ב-23-24 ועוד בהמשך שקשור למלחמה, בניגוד לקורונה - נישאר עם תקציב ביטחון מוגדל לאורך שנים. אי אפשר לתת קארט בלאנש למערכת הביטחון". הוא הוסיף כי: "הנחישות של בנק ישראל עם הריבית, מביאה לכך שאנחנו הולכים לקראת ירידת האינפלציה לתוך טווח היעד. כך נוכל להגיע להורדת ריבית".

"להימנע מהוצאות שלא קשורות למאמץ המלחמתי": נגיד בנק ישראל ברמז עבה לסמוטריץ'

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: אמיר ירון)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: אמיר ירון)

נגיד בנק ישראל הוסיף בנוגע למצב הכלכלי והאינפלציה כי "ראינו מדד טוב באלמנט של שכירויות שירד, והוא לרוב דביק. מנגד, היו השפעות של נסיעות לחו"ל שזה זמני. החדשות הטובות הן שהנחישות של בנק ישראל עם הריבית, מביאה לכך שאנחנו הולכים לקראת ירידת האינפלציה לתוך טווח היעד. כך נוכל להגיע להורדת ריבית".

"החשיבות היא לתת לשווקים את היציבות", מוסיף ירון. "הצעד שעשינו עם המט"ח נתן יציבות פריפריאלית בשוק האג"ח והמניות. לאחר מכן הייתה התייצבות מסוימת בזירה הביטחונית. הציפיות לאירוע צפוני ירדו, והשקל התחזק".

הוא מבהיר כי "צריך לצבוע את כל הוצאות המלחמה במדויק, אסור שילך למקומות אחרים. מנקודת המוצא של תקרת הוצאה וחוק הגירעון, אלו עולמות שמבטיחים לנו להתכנס עם יחס החוב-תוצר שלאחר המלחמה. כנגד העלייה בהוצאות הביטחון צריכים למצוא קיזוזים. אלו יצטרכו להיות גם בהכנסות".

בצלאל סמוטריץ'  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ירון התייחס גם לדברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שנאם בבית הנשיא בטקס הארכת כהונתו כנגיד בנק ישראל, ובה הציג מדיניות כלכלית אותה מכנה "כלכלה מאחדת": "אני יושב כאן מול המון כלכלנים, ואני אומר לכם שיש רגע שצריך להרים את הראש מהטבלאות ומהתאוריות הכלכליות שלמדתם בבית הספר ולהסתכל גם על כלכלה חברתית. לברוח ממחלוקת ולנהל כלכלה מאחדת בתקופה שבה נדרש שינוי בסדרי העדיפויות, כדי לתמוך את מאמצי המלחמה בחזית ובעורף, וכדי לתת מענה לאתגרי הביטחון. צריך לעשות את מה שנכון לאחדות העם ולכלכלה".

עוד אמר סמוטריץ' בנאומו כי "התקציב אינו אירוע טכני מקצועי ונטול ערכים. אתם יודעים מצוין שתקציב זה אירוע ערכי שמובילה הממשלה. סדר עדיפויות הוא מונח ערכי. אם ניתן לאנשים שונים שבאים מתפיסות שונות לעצב את התקציב, הם יעשו את זה כל אחד מנקודת מבטו ויגבשו כל אחד תקציב אחר, וזה בסדר גמור. לכן, בדמוקרטיה בדרך כלל קואליציה מעצבת תקציב להשקפתה".

נגיד בנק ישראל אמר בראיון על דברים אלו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כי "אם המילה 'מאחד' היא מילת קוד ל'לא נצליח לעשות כלום' - זו המילה הלא נכונה".