דווקא בתקופה שמלווה בחשכה כה גדולה צמחו יוזמות התנדבות אשר מפיצות את האור ומציגות את החוזקה של הציבור הישראלי. השנה, כאשר החושך מרגיש מוחשי יותר, מאיים יותר, בחרנו להתמקד ביוזמות חברתיות שקמו על מנת לסייע לקהילות המפונים ולהאיר את החיים שסביבנו, להוקיר את מאמצי הנפש, לשמוח ולרומם את התקווה והטוב שישנם סביבנו. 

לאסוף את השברים – סדנאות פסיפס לאיחוי הלב

איריס היא מעצבת פנים. בשנים האחרונות עיצבה עשרות בתים ומשרדים. ב-7.10 התרסקנו כולנו והרבה דברים השתנו. צער, אכזבה, אבל מעל הכל חרדה שמלווה מדי דקה לשלום החיילים של מדינת ישראל. איריס נרתמה לסייע למאמץ העורף והקימה את פרויקט "לאסוף את השברים״.

המיזם נועד כדי לנסות ולאסוף את שברי הנפש בעזרת ריפוי ועיסוק בפסיפס וכך לייצר תקווה חדשה, אופטימיות וצבעוניות לעתיד חדש במדינתנו ובאותה נשימה הנצחת את החללים הכה רבים. הפרוייקט הראשון במיזם הוא קיר הנצחה-כ- 1400 פרפרים כמספר ההרוגים.

סדנאות פסיפס לאיחוי הלב (צילום: מרכזים לצדק חברתי)
סדנאות פסיפס לאיחוי הלב (צילום: מרכזים לצדק חברתי)

סדנאות הפגה של עבודה בעץ

חבורת יזמים מחריש החליטה על הקמת סדנה להכנת חיות זזות משאריות עץ עבור ילדי הישובים המפונים, בעזרת הנגריה הקהילתית בחריש. היוזמה נולדה מתוך ראיה של צורך במרחבי הפגה חיוביים לילדים ומענה בשעות האחהצ להורים, משפחות המילואים ומשפחות שהגיעו מהדרום והצפון לחריש. הפעילות ההפגתית של עבודת ידיים מכניסה רוגע ולעיתים עוזרת לעבד תהליכים, הרעיון הוא לאפשר פעילות חווייתית ומהנה שתפיג מעט את הקושי בימים אלו.

סדנאות הפגה של עבודה בעץ (צילום: מרכזים לצדק חברתי)
סדנאות הפגה של עבודה בעץ (צילום: מרכזים לצדק חברתי)

קבוצת נשים מכל הארץ לתפירה וסריגה של מוצרים לפצועים בשיקום ברחבי הארץ

מדובר בקבוצה של נשים שמתנדבות מכל הארץ לתפור תיקים לכיסאות גלגלים והליכונים, רצועות תמיכה לידיים לבתי חולים, סורגות כובעים וחם צוואר לחיילים. המיזם החל לפעול כבר בשבוע הראשון למלחמה כאשר תמר דיוויס, אחת העובדות במרכז הרפואי לוינשטיין הבינה כי המרכז מתכונן ומתארגן לקבל פצועים מהמלחמה.

קבוצת נשים מכל הארץ לתפירה וסריגה של מוצרים לפצועים בשיקום ברחבי הארץ (צילום: מרכזים לצדק חברתי)
קבוצת נשים מכל הארץ לתפירה וסריגה של מוצרים לפצועים בשיקום ברחבי הארץ (צילום: מרכזים לצדק חברתי)

מחסן וירטואלי למסירת ציוד

במסגרת המרכז לצדק חברתי בחריש עלתה יוזמה לפתוח מחסן השאלות ומסירת ציוד וירטואלי שמיועד לחבר בין תושבים מהדרום והצפון שהגיעו להתארח בחריש ונכנסו לדירות ריקות בתקופה המלחמה לבין תושבי חריש שמעוניינים לסייע במסירת ציוד . התפקיד של מחסן הציוד היה להיות פלטפורמה משדכת בין מוסרים ונותנים וכן לסייע בשינוע הציוד. בזכות המיזם מתנדבי המרכז בחריש שידכו בין המציעים לבין המבקשים, יצרו קשר עם המפונים שהעבירו את הבקשות וכך הצליחו להעניק מוצרים בסיסיים שהמפונים כה נזקקו להם. 

אירוח מפוני הדרום והצפון במפגש קהילתי בקהילת אתגרי העתיד

כבר עם תחילת הלחימה יזמו חברי הקהילה בחריש את פרוייקט “מרחיבים את הלב” אשר מחבר בין משפחות מפונים עם ילדים למשפחות מארחות באזורים בטוחים. וכך אותן משפחות מצורפות לקהילות אשר מסייעות להן להתחיל בתהליך השיקום. כמו כן, בית הספר היסודי 'אתגרי העתיד' והתיכון בחריש פתחו שעריהם עבור ילדי המפונים שנותרו ללא מענה חינוכי, וכך אותם עשרות ילדים קיבלו מסגרת ומענה חינוכי לו כה נדרש עבורם דווקא בזמנים אלו.

אירוח מפוני הדרום והצפון במפגש קהילתי בקהילת אתגרי העתיד (צילום: מרכזים לצדק חברתי)
אירוח מפוני הדרום והצפון במפגש קהילתי בקהילת אתגרי העתיד (צילום: מרכזים לצדק חברתי)