חסות הנוער היא רשות בתוך משרד הרווחה, האחראית על טיפול חוץ־ביתי בבני נוער הנמצאים בקצה הרצף הטיפולי־חינוכי. חברת דנאל היא חברה מסחרית עם זרועות פעילות רבות גם כזכיין של המדינה במסגרות רווחה, אבל ממש לא רק. היא מהווה את המפעיל הגדול בחסות הנוער, ושווייה מוערך בכ־2.5 מיליארד שקל.

שמה לא תמיד עלה לכותרות בהקשרים חיוביים כמו במקרה מותם של שלושה חוסים מהרעלת מזון בשנה החולפת באחת מהמסגרות שמפעילה החברה עבור המדינה. עובדי חסות הנוער הם מהעובדים החשובים ביותר בעולם הרווחה, האחרונים שפוגשים נערים על גבול העולם הפלילי או כבר עמוק בתוכו, ויכולים להשיבם למוטב. בכל זאת משכורותיהם היו ונותרו מאתגרות שלא לומר עלובות, ומכאן התחלופה הגבוהה בתחום שלא מיטיבה עם בני הנוער.

בעקבות מאבק איגוד עובדי המסגרות לנוער בסיכון בחסות הנוער המאוגד בארגון כוח לעובדים, קבע השנה משרד הרווחה מענק תמרוץ ועידוד למדריכי נוער בסיכון שנשארים בתפקידם למעלה משנה. אבל בעוד מפעילים אחרים החלו בהעברת המענקים למדריכים, בחברת דנאל נמנעים מכך, לטענתם בשל אי־הבהירות הכלכלית בצל המלחמה.

פינה במעון גלעם (צילום: כוח לעובדים)
פינה במעון גלעם (צילום: כוח לעובדים)

הציניות הזועקת לשמיים של מעסיק עשיר מכוח הסכם עם המדינה, להלין תנאים שהמדינה הורתה לו לתת לעובדים בתירוץ כלכלי, לא הביאה את המדינה, היינו את משרד הרווחה שאחראי על רווחת אוכלוסיות הסיכון ועל הצוותים, להתערב עד כה. העובדים פנו בנושא ל"מעריב".

מרטין וילר, ראש ענף רווחה בכוח לעובדים, אומר: "גם אחרי שתי פניות למשרד הרווחה מסרבים במשרד להתערב ולהבטיח את העברת המענקים לעובדים ומדובר בלעג לרש. המענקים הללו מלכתחילה לא מחליפים באמת את השיפור בשכר שמגיע לעובדים הללו. אך למנוע מהם גם את המענקים זו נבזות של ממש. משרד הרווחה ממשיך לברוח מאחריותו למסגרות הנוער בסיכון ולהותיר את הקבוצות המוחלשות בחצר האחורית של החברה הישראלית תחת חברת קבלן מסחרית".

נ' מדריך באחת המסגרות של דנאל, מוסיף: "נערים מסרבים להיפתח אלינו. הם אומרים לנו 'למה שאדבר איתך? בעוד חודש לא תהיה כאן'. הנערים הללו איבדו גם כך אמון בעולם, איזה מסר אנחנו מעבירים להם כשהדלת מסתובבת והעובדים בתחלופה מתמדת? במלחמה מן הסתם חוסר היציבות של הנערים רק מתחזק, אז להשתמש במלחמה כתירוץ בכדי למנוע מאיתנו כסף שמגיע לנו? אנחנו נקרעים בין המחויבות לנערים ובין הרצון לעזוב את המערכת המנותקת הזו".

ממשרד הרווחה נמסר ל"מעריב" בתגובה: "המשרד יזם לפני חצי שנה את המהלך להשקעה ושימור של ההון האנושי במסגרות חסות הנוער ובנה תוכנית הכשרות ותגמול במטרה להעניק לבני הנוער במסגרות אלו את המענה החינוכי והטיפולי הטוב ביותר. המענקים לעובדים מחושבים בימים אלו והם יועברו לעובדים בשבועות הקרובים. יצוין כי המענקים ישולמו לעובדים רטרואקטיבית לתאריך סיום ההכשרה המזכה בתגמול".