מ־1 בינואר עד 6 באוקטובר נרשמה עלייה חדה של 87% בגניבות כלי רכב, אך לאחר פרוץ המלחמה - בחודשים אוקטובר־נובמבר – חלה מגמת ירידה בגניבות כלי הרכב, על רקע נוכחות גבוהה של כוחות הביטחון. בסיכום הכולל היה זינוק של כ־60% בגניבות כלי הרכב לעומת אשתקד. כך עולה ממחקר של חברת איתוראן לסיכום שנת 2023, שנעשה על מדגם ארצי של כ־700 אלף כלי רכב. 

עוד עולה מהמחקר כי בחודש דצמבר, בעקבות החזרה הכמעט מלאה לשגרה באזורים נרחבים, שוב הסתמנה מגמת עלייה בגניבות כלי הרכב.
באיתוראן מעריכים כי העלייה החדה בגניבות הרכב בשנת 2023 נובעת מהמחסור בחלקי חילוף לכלי רכב בישראל, וגניבות כלי הרכב והחלפים לשימוש עצמי בשטחי הרשות הפלסטינית.

המדגם של איתוראן מראה כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים - גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות בישראל, עם 42% מכלל אירועי הגניבה של כלי רכב.

במקום השני מדורג אזור השרון - 24%, ואחריו: אזור הדרום - 13%, אזור השפלה - 8%, ירושלים ומודיעין - 9%, אזור הצפון - 3% ויו"ש - 1%. 12 הערים שבהן התרחש על פי נתוני איתוראן המספר הגבוה ביותר של ניסיונות גניבת כלי רכב היו: תל אביב-יפו, פתח תקווה, ירושלים, באר שבע, רמת גן, ראשון לציון, כפר סבא, חולון, נתניה, ראש העין, מודיעין והרצליה.

סוגי כלי הרכב בעלי שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולים ביותר בשנת 2023 היו, על פי נתוני איתוראן: רכב פרטי – 27%, ג'יפים וג'יפונים – 44%, רכב מסחרי – 8%, משאיות – 6%, אופנועים –14% וכלי צמ"ה – 1%.  עוד עולה מסיכום נתוני החברה כי היעד המרכזי של גנבי הרכב בשנת 2023 היה שטחי הרשות הפלסטינית (טול כרם, קלקיליה, רמאללה וחברון), וזאת בדומה לשנים קודמות.

עוד עולה כי ב־13% מאירועי הגניבה ברשות הגנב נמצא מפתח הרכב, 18% מכלל ניסיונות הגניבה היו בשיטת הפריצה אלימה, 62% באמצעות התחברות וקידוד לשקע OBD ברכב, 6% באמצעות גרירת/העמסת הכלי וגניבתו וב־1% - הרכב נשדד מבעליו או שהמפתח נשאר ברכב. ב־14% מהאירועים הגנבים השתמשו במשבש תדרים. 

"בשנת 2023 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 636 חוליות חשודים בגניבות רכב - גידול של 128% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 3.5 מיליארד שקל", ציין מנכ"ל איתוראן ניר שרצקי.