"באופן אישי, אני סבור שיש ערך בהחזרת העובדים הפלסטינים, אבל הממשלה תצטרך לקבל את ההחלטה", כך העריך היום (שני) מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו במסיבת עיתונאים בה הציג את נתוני 2023, והאופן בה נערכו לקראת 2024.

מהנתונים עולה כי עד לפרוץ מלחמת חרבות ברזל עבדו בישראל בהיתר כ-100 אלף עובדים פלסטינים, רבים מהם בענפי הבנייה והחקלאות. מאז, רובם אינם מורשים להיכנס לישראל. סיסו, בעל עבר דיפלומטי, ציין כי נעשים מאמצים להבאתם של פועלים ממלוואי, גוואטמלה, אקוודור והרפובליקה הדומיניקנית. בנוסף, פועלים ברשות להגדיל את מכסות העובדים הזרים מהודו, סרי לנקה, סין ומולדובה.

סיסו ציין כי "לאחר פרוץ המלחמה כ-20 אלף עובדים זרים עזבו את ישראל, בעיקר בענף החקלאות. לדבריו, מאז השורות מתחילות להתמלא, אך עדיין קיים מחסור בעיקר בענף הבנייה. הצלחנו להגיע לסיכומים ולהבאתם של עוד אלפי עובדים זרים, אך לא יהיה ניתן לגשר להערכתי על המחסור בעובדים הפלסטינים בעיקר בענף הבנייה. בענף הסיעוד לא קיים מחסור, ומתקיימים מגעים להבאת עובדי סיעוד גם מהפיליפינים".

בינתיים הגיעו עוד עובדים זרים מהודו והפיליפינים. סיסו, אשר מכהן בתפקיד מזה 10 חודשים, מסכם שנה מוצלחת, כאשר חוסלו כמעט כליל התורים הממושכים להנפקת דרכונים. המבצע במהלך השנה שביצעה הרשות, למעלה מ-1.8 מיליון דרכונים ומסמכי נסיעה (רובם דרכונים). בנוסף, סיסו ציין כי בעקבות המלחמה והפינוי של עשרות אלפים מבתיהם היו מקרים רבים של מחסור של צורך בדרכונים, ותעודות זהות, ולצורך כך הוקמה לשכת ניידת של הרשות, שקיימה ימים מרוכזים בבתי מלון ברחבי הארץ.

אייל סיסו מנכ''ל רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: ראובן קסטרו)
אייל סיסו מנכ''ל רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: ראובן קסטרו)

במהלך המבצע הונפקו כ-9,000 דרכונים. "היה לשם כך צורך מיידי, חלק גדול מהמפונים יצאו מבתיהם ללא מסמכים כלל", הבהיר. להערכת הרשות לנוכח המלחמה, כאשר רבים משרתים במילואים, עלול להיווצר שוב תורים ארוכים יחסית להנפקת דרכונים. סיסו אמר כי "אנו נערכים לקראת האפשרות הזו, ונתגבר את השירות בלשכות. כדי למנוע זמני המתנה ארוכים".

בנוסף, החל הליך של מכונות אוטומטיות ללשכות, ועל פי תוכנית העבודה עד סוף השנה האזרחית יוצבו כ-120 מכונות. סיסו מסר עוד כי "תימשך מדיניות בידוק שוהים בלתי חוקיים (מסתננים מאריתראיה) ליציאה מרצון מישראל". 3,458 עזבו במהלך 2023. סיסו הבהיר, כי כל מי שעוזב מרצון מקבל מענק 3,500 דולר וטיסות ליעד, ורבים מהם עזבו לקנדה שהביאה נכוחות לקלוט אותם, דבר שנעשה בתיאום מולם.

מספר השוהים הבלתי חוקיים שעזבו גדל לעומת אשתקד, מול 2,978 בשנת 2022. סיסו הודיע עוד כי השנה יחידת האכיפה של הרשות תחזור לתפקוד מלא לאחר שבמהלך המלחמה בוצעו משימות אחרות, ותבוצע אכיפה נגד שוהים בלתי חוקיים. כמו כן, יוקם מרכז מענה טלפוני חדש שאמור לקצר משמעותית את זמני ההמתנה. "הענקנו ב-2023 שירות לקרוב ל-5 מיליון אזרחים, עובדים זרים. אנחנו נמשיך בהשקעה בשיפור השירות וקיצור זמני ההתמנה ובמעבר לדיגיטל", סיכם סיסו.