לצד האימה והזעזוע שאירועי 7 באוקטובר המיטו על מדינה שלמה, הייתה זו גם שעתה היפה של החברה הישראלית. אלפי יוזמות מרגשות צצו מצפון עד דרום במהירות שיא, ומדינה שלמה נרתמה כדי לסייע לאנשי ולנשות המילואים בחזית, למפונים מהדרום ומהצפון ולעורף שנותר לשאת בנטל הכלכלי.

אולם הסיפור של מושב שבי ציון שליד נהריה הוא יוצא דופן. מושב שלם, כ־1,000 איש ואישה, שברגע אחד רתמו את כל משאביו למאמץ המשותף. דליה פלדהיים, תושבת המושב ומובילת פעילות השטח של תנועת בונות אלטרנטיבה בשבי ציון, מספרת: "מאז אותה שבת שחורה, הוקם במתנ"ס של המושב מטבח מרכזי ענק. כל אחת מהנשים במושב מתנדבת בו במשך כמה שעות בתורנויות, ובכל שבוע מספק המושב כ־1,000 ארוחות חמות לחיילים בגבול הצפון. גם לאחר שלושה חודשי לחימה, לא פסקה הפעילות".

בנוסף, הוקמה במושב מתפרה, העוסקת בתיקון ציוד לחיילים, כמו מדים שנקרעו, תיקים ואביזרים. זאת לצד מכבסה ומספרה, המעניקים שירות בחינם לחיילים מגבול הצפון במידת הצורך. אפילו מלון "דולפין" הממוקם במושב נרתם, ומספק הפוגה לחיילים ומפונים שמגיעים לאזור.

"לצד כל התמיכה הזו בכוחות הלוחמים, המלחמה הזו לא פסחה גם על העורף האזרחי", מספרת פלדהיים. "היכולת להמשיך לעבוד כרגיל ולפרנס, פעמים רבות כשבן הזוג במילואים, נפגעת בצורה קשה. לשם כך הוקם במושב גם מועדון שמבשל אוכל חם לאותן נשים ש'מג'נגלות' בין אחזקת הבית, טיפול בילדים ועבודה, כדי שיוכלו להמשיך לעבוד מבלי שפרנסתן תיפגע. אנחנו מספקות פה גם שירותי בייביסיטר לאותה מטרה בדיוק, וכן דואגים פה גם לבריאות הנפש בעזרת סטודיו היוגה בניהולה של מירב פליישר וסטודיו לפילאטיס של ליאור קליין, לכל מי שמעוניין".

בבונות אלטרנטיבה, תנועת הנשים שהייתה ממובילות המחאה נגד המהפכה המשטרית, וכמו ארגונים דומים במחאה הפכה מאז פרוץ המלחמה למובילה של המאמץ האזרחי בעורף, הבינו מהר מאוד שהמלחמה הזו היא של העורף, לא פחות מאשר של החזית.

"המעסיקים מגלים התחשבות רבה באנשי המילואים, אבל לעתים מצפים מהנשים שלא גויסו להמשיך לעבוד כרגיל במשרה מלאה. לכן רבים ממערכי התמיכה שהקמנו מיועדים לנשות המילואימניקים, שנושאות בימים אלה את המשק על כתפיהן", אומרת פלדהיים. "במציאות שבה קרוב לחצי מיליון גברים גויסו למילואים, בערך אותה כמות של נשים הפכו בין לילה למפרנסות של משקי בית שלמים. אנו מקוות מאוד שלאחר המלחמה, שבה ראינו אינספור סיפורי גבורה של נשים, בחזית ובעורף כאחד, סדרי עדיפויות יתחילו להשתנות, ושנראה יותר נשים במוקדי קבלת החלטות, גם בבחירות המקומיות הקרובות".