הקהילה היהודית בפורטו מפרסמת היום שורה של התכתבויות, מסמכים והוכחות המפריכים את הטענה שעוררה שערוריית רומן אברמוביץ׳ שקשרה את שמה של הקהילה בשחיתות מבלי להציג שום ראייה לכך ושהובילה לבסוף לביטול הלכה למעשה של ״החוק הספרדי, שאיפשר ליהודים ישראלים ממוצא ספרדי ופורטוגזי לבקש אזרחות פורטוגזית. 

במהלך שמבקש להסיר את הלוט מעל ״שערוריית תיק רומן אברמוביץ׳״, מציגה הקהילה שורה ארוכה של התכתבויות בין נציגי הקהילה לבכירים בממשלה הסוציאליסטית המתפטרת בשל שערוריות שחיתות בינלאומיות, מסמכים ורישומים המעידים כי לאוליגרך הרוסי יהודי, רומן אברמוביץ׳, ניתנה אזרחות כדין בשל שורשיו הספרדיים הבאים לידי ביטוי גם בשורה של שמות משפחה המתועדים בארכיוני האינקוויזיציה של פורטוגל (לייבה, רוזה, ליאו ואחרים). הנהגת הקהילה טוענת כי ביטול החוק ביקש והצליח להאט את זרם היהודים הישראלים והיהודים העשירים הנכנסים למדינה ולרדיפה של הקהילה היהודית הצומחת ביותר באירופה במונחים של מספרים, תרבות, דת ופילנתרופיה. 

 הקהילה היהודית בפורטו קובעת כי השערורייה שפרצה בנוגע להענקת האזרחות הפורטוגזית לאוליגרך היהודי ממוצא רוסי, רומן אברמוביץ', הייתה מעשה נוכלות וזיוף של כמה מחברי ממשלת המפלגה הסוציאליסטית שבחרו להשתמש בתדמית השלילית של המולטי-מיליונר הרוסי המקושר לפוטין, בשעה שהטנקים של האחרון התרכזו על הגבולות עם אוקראינה, וביקשו לקשור את הקהילה באמצעות כך למעשים לא מוסריים ומושחתים, שלדברי הקהילה, התגלו דווקא אצל חברי הממשלה שרדפו אותם. 

ב-18 בדצמבר 2021, חמישה ימים לפני כינוס מועצת השרים שכבר הצהירה כי בכוונתה לבטל את החוק הזה מבחינה מעשית, כפי שאכן קרה, דווח בעיתונות הפורטוגלית כי אברמוביץ׳ העביר לקהילה "תרומות קודמות וכסף למוזיאון השואה", מבלי להציג שום הוכחה. הקהילה מצדה מציגה בתיק ההוכחות את התשלום היחידי שאי פעם הועבר לה מטעם אברמוביץ׳, על סך 250 אירו, דמי טיפול קבועים המשולמים על ידי כל מי שפונה לקהילה לבירור ואישור יהדותו בתהליך בקשת האזרחות. 

 חלפו כמעט שנתיים מאותו היום במרץ 2022 בו פלשו יותר מתריסר שוטרים לבית הכנסת של הקהילה היהודית בפורטו, מוסד מכובד ומרשים, בחיפוש אגרסיבי ומשפיל אחר מסמכים מפלילים. החיפוש התבצע גם בבתיהם של מנהיגי קהילה אחרים, בהם כלכלנית מכובדת בת 70 ונכדתו של מייסד הקהילה היהודית בעיר שנהרסה בעבר כבר על ידי המשטר הפשיסטי של 1937 והוקמה מחדש בתחילת שנות האלפיים. 

המבצע המשטרתי כלל איסוף של מיליוני התכתבויות לאורך השנים אך הסתיים בקול ענות חלושה כשבית המשפט לערעורים בליסבון קבע בספטמבר 2022 כי המשטרה והפרקליטות פעלו "בהתבסס על כלום" וביטל את כל האישומים והטענות כנגד הקהילה ורב הקהילה שנעצר בדרכו חזרה לארץ לאחר חיפוש משפיל בכליו ומעצר מנהלי בן 36 שעות במהלכו נמנעה ממנו גישה למזון כשר. אך את הנעשה לא היה ניתן כבר להשיב והמהלך הוביל לעשרות אלפי הודעות שנאה נגד הקהילה, כמו גם ליותר ממיליון אזכורים באינטרנט, הקושרים את הקהילה למילה שחיתות. 

בנוסף, גרם המבצע המשטרתי לבידודה ולפגיעה בשמה הטוב של הקהילה היהודית בפורטו, אחד הארגונים היהודיים המוערכים ביותר באירופה שביום אחד הפך רעיל ונזנח מאחור. כל המאמצים שהשקיעה הקהילה היהודית בעשור שקדם לפרשייה – הכנסת חיים חדשים ומתפללים לבית הכנסת המקומי הגדול, הקמת שני מוזיאונים שאירחו יותר ממאה אלף בני נוער מיום הקמתם, הפקת סרטים היסטוריים ועוד – נשכחו ובוטלו ביום אחד כשקבוצה של עיתונאים, פוליטיקאים ודמויות מפוקפקות פצחו במסע השמצה כנגד הקהילה ופועלה וכינו את הפרשייה לכאורה כ"עסקה" ו"פשע", שנשארה בכותרות במשך ימים, שבועות וחודשים ארוכים. 

לדברי הקהילה, הרדיפה והתעמולה נגד הקהילה היו כל כך אגרסיביים שאף מפלגה, מוסד תקשורתי או ארגון כלשהו, משמאל ומימן, לא העזו להעיד לטובת הקהילה, והותירו את הקהילה להתבוסס בחשדות חסרות בסיס שהוטלו כנגדם ביום בהיר אחד. 

בתיקייה שמצרפת הקהילה להוכחת טענותיה מצויים גם כל המסמכים וההוכחות אודות מוצאו הספרדי של מר אברמוביץ׳ מבקש האזרחות ועל האופן שבו הממשלה העניקה לו אזרחות מטעמים של אינטרס לאומי. וכך, מהמסמכים המצורפים עולה כי ביום 30.08.2020 הודיעה הקהילה למשרד ראש הממשלה כי קיימת אפשרות שהמבקש ישקיע בפורטוגל. ביום 16.09.2020 קיימה הקהילה פגישה רשמית עם שר הכלכלה.

ביום 19.10.2020 פנתה הקהילה בכתב לשר המשפטים. ביום 03.02.2021 פנתה הקהילה לחבר ממשלה הפועל בתחום המשפט וביקשה "הצהרת דחיפות מטעמים של אינטרס לאומי", ובפרט "שיקום כלכלי". ביום 30.04.2021, לאחר שבקשת הדחיפות התקבלה, העניקה הממשלה אזרחות פורטוגלית לרומן אברמוביץ' באמצעות מעשה וולונטרי. הממשלה יכלה להחליט לכאן או לכאן לגבי מתן אזרחות למועמד. הייתה לה הסמכות ושיקול הדעת להעניק אזרחות והיא אכן עשתה זאת. ואף בדחיפות.

מאוחר יותר, מסיבות שאינן ברורות עד היום, בדצמבר 2021, בזמן שחיילי הקרמלין התרכזו על גבולות אוקראינה והתכוננו למתקפה גדולה, הממשלה הפורטוגזית שלחה לעיתונים מה שמכונה על ידי הקהילה כ״מידע כוזב״ ומכתבים אנונימיים מכפישים לפרקליטות, במטרה לחסל את ״החוק הספרדי״, להאט את זרם היהודים הישראלים והיהודים העשירים הנכנסים לפורטוגל ולחסל גם את הקהילה היהודית בפורטו שצברה מוניטין ותנופה חיוביים בשל עשייתה בעשור הקודם. 

בדצמבר האחרון הגישה הקהילה היהודית בפורטו שתי תביעות – האחת לבית הדין האירופי והשנייה לבית המשפט בליסבון בתביעה לפיצוי בגובה 10 מיליון אירו (10.9 מיליון דולר) מהמדינה בשל "תוקפנות פוליטית". 

״באופן אירוני, שקיות מלאות מזומנים הופיעו רק בפרלמנט האירופי ("קטארגייט") ובמעונו הרשמי של ראש ממשלת פורטוגל, שהתפטר עוד באותו יום״, נמסר מהקהילה.