החל מסוף השבוע האחרון, בעקבות מזג האוויר החורפי פולט הים בחזרה אל החופים ערימות פסולת פלסטיק, המתועדות בחופים שונים לכל אורך קו חוף הים התיכון הישראלי.

עמותת אקואושן, הפועלת לקידום שמירת הסביבה הימית והחופית בישראל, מתריעה על ההשלכות של שימוש בכלים חד־פעמיים בחופי הים ובעסקים שבסביבתם, ופועלת להעלאת המודעות לנזקים הנגרמים מזיהום הים והחופים בפלסטיק, למען קידום שינוי התנהגות של הציבור הרחב בכל הקשור לשימוש בכלים חד־פעמיים בחופי הים. בעמותה מדווחים כי לא פחות מ־8 מיליון טונות של פסולת מושלכות לים בכל שנה, כאשר עד כ־90% מהפסולת הימית שמגיעה מהחופים מקורה בפלסטיק חד־פעמי. 60% מהפסולת בחופים מגיעים מהמתרחצים עצמם, ולכן באקואושן ממליצים להגיע לים רק עם כלים רב־פעמיים ושקיות רב־פעמיות, ובסיום הבילוי לא להשאיר מאחור שום דבר על החוף.

איתמר אבישי, המנהל המדעי של עמותת אקואושן, מסביר: "הכלים החד־פעמיים נסחפים אל הים ומתפרקים לחלקיקי פלסטיק קטנים, מיקרו־פלסטיק. חוץ מהרעילות של הפלסטיק עצמו לבעלי החיים ולבתי הגידול שלהם, הוא סופח מזהמים מהסביבה בגלל תכונותיו הכימיות. חלקיקי הפלסטיק חדרו למארג המזון וכיום ניתן למצוא פלסטיק בגוף בעלי חיים ימיים ויבשתיים, במים, בקרקע ובאוויר. חלקיקי פלסטיק זעירים נמצאו אפילו בחלב אם. גם כשאנחנו לא רואים אותו, הזבל שלנו לא הולך לשום מקום".

כזכור, בינואר אשתקד חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על צו לביטול המיסוי על כלים חד־פעמיים שגרר הד ציבורי רחב, בין היתר מצד איגוד רופאי בריאות הציבור והסתדרות הרופאים הווטרינרים, שפנו במכתב לחברי ועדת הכספים בכנסת שלא לתמוך במדיניות המעודדת צריכת פלסטיק חד־פעמי "כצעד חיוני להגנת בריאות התושבים והסביבה".

שנה קודם להחלת המיסוי על כלים חד־פעמיים נצרכו כ־11 מיליארד פריטי פלסטיק חד־פעמיים, שהם כ־1,200 פריטים לאדם בשנה, ובתקופה שלאחר כניסת המיסוי לתוקף חלה ירידה משמעותית של 18% בהימצאות כלי פלסטיק חד־פעמיים בחופי הארץ וירידה של 90% בכמות בקבוקי המשקה הגדולים, לצד ירידה של קרוב ל־40% בהיקף הצריכה של כלי פלסטיק חד־פעמיים, נתונים שהוצגו לממשלה עוד בטרם חתם שר האוצר על הצו לביטול המיסוי.