רק 3.5% מהמבנים המחייבים חיזוק חוזקו בפועל במהלך 18 השנים מאז שתוכנית תמ"א 38 יצאה לדרך. קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדו"ח הביקורת על מוכנות המדינה לרעידת אדמה בתשתיות ובמבנים. מהדו"ח עולה עוד כי 60% מבתי החולים אינם עמידים מפני רעידות אדמה ורק כ-5% ממוסדות החינוך חוזקו, או בשלבי חיזוק.

"רעידת אדמה חזקה בישראל היא עניין של זמן. לכן יש חשיבות רבה להיערכות אליה. ביקורת המעקב העלתה, כי חמש השנים שחלפו מאז הדוח הקודם לא נוצלו לקידום פעולות שיביאו לשיפור של ממש בהיערכות לרעידת אדמה, וכי המדינה עדיין אינה ערוכה כנדרש לאירוע של רעידת אדמה", קובעים מחברי דו"ח הביקורת הנוקב.

המבקר מצא כי 18 שנה מאז שאושרה תוכנית תמ"א 38, היא עדיין לא השיגה את מטרתה העיקרית - לקדם משמעותית את חיזוקם של מבני מגורים מפני רעידות אדמה. תוכנית תמ"א 38 אושרה רק ב-6% ממבני המגורים המחייבים חיזוק בישראל, נכון לסוף שנת 2021 (4,755 מתוך 80 אלף). "בפועל חוזקו רק 2,852 מבנים - 3.5% מהמבנים המחייבים חיזוק", מצויין בדו"ח.

מבקר המדינה בדק: האם הרשויות מוכנות לרעידת אדמה?

ביוני 2023 מסר פיקוד העורף למשרד מבקר המדינה כי לפי התוכנית הרב-שנתית למיגון העורף ולשיפור המוכנות לרעידת אדמה, מיגון האוכלוסייה נגד טילים בטווח של עד תשעה ק"מ מגבול לבנון הוא ראשון בסדר העדיפויות. למרות זאת, הוחלט כי במהלך הוספת ממ"דים למבנים שאינם עמידים לרעידת אדמה, יבוצע גם חיזוק כנגד רעידות אדמה לאותם המבנים.

עוד עולה בביקורת, כי נכון ל-2022 מומשו 186 מיליון שקל בלבד למיגון בתים פרטיים באזור הצפון ורק שבעה מיליון שקל מתוכם שימשו לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה. הביקורת אף העלתה כי שיעור ההיקף של הכיסוי הביטוחי הפרטי והציבורי לנזקים כלכליים בעקבות אסונות טבע בישראל הוא 44% - שיעור נמוך יחסית למדינות מתקדמות עם היקף כיסוי ביטוחי דומה (77% בניו זילנד, 75% בבריטניה, 73% בבלגיה, 71% שוויץ ו-67% בצרפת).

המבקר אנגלמן קורא לראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון וכלל השרים החברים בוועדת השרים למוכנות הזירה האזרחית למצבי חירום, בשיתוף המל"ל וועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, לפעול להאצת כלל הפעילות להגברת מוכנותה של מדינת ישראל להתמודדות עם רעידת אדמה, באמצעות "גיבוש תוכניות פעולה ארוכות טווח והקצאת תקציב ייעודי רב-שנתי למימוש היעדים שהוגדרו בהם - ויפה שעה אחת קודם".