שוקי זלצמן, בן 31, ממנצ'סטר שבבריטניה שירת לפני 12 שנים בגדוד החרדי "נצח יהודה" כחייל בודד. שוקי הגיע כנער לישראל ללמוד בישיבות ובשנת 2011 כששמע על הפיגוע המחריד של בני משפחת פוגל הוא אמר לעצמו שהוא לא מסוגל לשמוע את הסיפורים האלו והחליט להתגייס כדי להיות מאותם אנשים שלוקחים חלק בהגנה על מדינת ישראל.

לאחר הצבא, שוקי זלצמן חזר לביתו שבבריטניה ונגרע משירות המילואים. שוקי התחתן עם בחורה יהודייה משוויץ ונולדו להם שני ילדים. במהלך השנים שוקי הרגיש חרטה שהוא לא מגיע לישראל למילואים, ובעידוד אשתו כשלושה שבועות לפני ה- 7 לאוקטובר הוא שלח מייל למוקד המילואים וקיבל תשובה שהנושא בבדיקה ויחזרו אליו. 

"בשבת שמחת תורה התחילו להגיע אלינו הידיעות על טבח שמתרחש בישראל והיה לנו עוד יום חג שני והשמועות היו קשות" סיפר שוקי. מיד שיצאה השבת והחג, שוקי שלח שוב מייל שבו כתב התיק שלו כבר מוכן והוא רוצה להגיע ולעזור והוא מתחנן שהוא לוחם לשעבר ומוכן לתרום את חלקו, אבל לדבריו הוא קיבל תשובה שהוא פטור משירות מילואים. 

שוקי לא ויתר וניסה להפעיל כל מי שהוא מכיר שיעזור לו להשתבץ למילואים. חודשיים של מאמצים עד ששוקי קיבל הודעה שהוא יכול להגיע למילואים.

כששוקי בירר מחיר כרטיס לישראל, הוא נדהם לשמוע שרוצים 2,000 דולר לכרטיס. הפתרון שהיה לשוקי זה לטוס מאנגליה לשוויץ, משם ברכבת להונגריה ולאחר מכן לאוסטריה ומשם לקחת טיסה לישראל. הנסיעה לקחה לשוקי 36 שעות כשהוא יומיים ללא שינה ומעבר בין חמש מדינות שוקי נחת בישראל.

מאז חודש דצמבר שוקי משרת בחטמ"ר יהודה, ולקראת אפטר שהמחלקה שלו קיבלה לסופ"ש, שוקי לא ידע להיכן ללכת. חבר מהמחלקה אמר לו שהוא שמע על מלונית "בית מתן", על שמו של סמל מתן מלכה שנפתחה לפני כמה ימים על ידי הוריו יוסי וליבת מלכה בשיתוף עמותת "רק לתת".

"באפטר הראשון הייתי לבד ולא היה לי בדיוק להיכן ללכת, אבל באפטר הזה לא רציתי להישאר לבד בבסיס כשכל המחלקה שלי יוצא. בבית מתן הרגשתי את אהבה של האנשים המדהימים", סיפר שוקי, "פתאום הגעתי לרגע הביתה. יש אוכל, כביסה, מיטה, מקלחת חמה ותחושה שכמעט שכחתי".

מתן מלכה, לוחם בחטיבת הצנחנים, הקופץ עם חבריו לאזור כיסופים בשבת השביעי לאוקטובר וניהל קרב הירואי בו הציל בגבורתו ובחייו חיי אזרחים רבים. במהלך שירותו, מתן אימץ שני חיילים בודדים מחו"ל ששירתו עמו בגדוד והוריו החליטו לממש את צוואתו לדאוג לחיילים בודדים.

בארגון "רק לתת" אמרו "המלונית הוקמה למען חיילים בודדים שעזבו את המשפחה והסיפור של שוקי וחיילים נוספים שיגיעו בהמשך, הם בדיוק ההשראה כשפתחנו את המלונית וחשבנו על כל פרט כדי שהשהות שלהם באפטרים ובישראל תהיה עם חיבוק ענק כי מגיע להם"

ליבת מלכה, אמו שלו מתן מלכה ז"ל אמרה שזה מרגש שבזכות מתן יש בית לחיילים הבודדים שהגיעו לבדם לישראל ומתן תמיד העריץ את האנשים שעזבו את מקום הנוחות שלהם ובאו להתגייס לצה"ל.