100 שגרירים מכל העולם האזינו בבניין האו"ם לעדותה המצמררת של רות הרן ושל עדויות נוספות של ניצולי שואה נוספים הגרים בעוטף עזה ושהצליחו לשרוד גם את הטבח הנוראי של השביעי באוקטובר, בו נרצחו למעלה מ-1,400 מאזרחי ישראל.  העדויות נמסרה במסגרת משלחת ישראל לאו"ם בשיתוף קרן קימת לישראל והארגון היהודי להשבת רכוש (WJRO) בזמן חנוכת תערוכה באו"ם לציון יום השואה הבינלאומי באו"ם

כשרות הרן, שורדת שואה בת 87, הגיעה לארץ ובחרה לגור לצד משפחתה בבארי, גם היא לא האמינה כי האירועים שחוותה יתרחשו שוב, אשר בנה אבשלום נרצח ב־7 באוקטובר וקרובי משפחתה מוחזקים בשבי בעזה; נפתלי פירסט - ניצול שואה מחיפה שנכדתו, בן זוגה ובנם (נינו של נפתלי) התחבאו בממ"ד במשך שעות ארוכות, חולצו על ידי צה"ל ובמזל הצליחו לשרוד את היום הנורא.

העדות ניתנה במסגרת משלחת ישראל לאו"ם בשיתוף קרן קימת לישראל והארגון WJRO בזמן השקת תערוכה לציון יום השואה הבינלאומי באו"ם. לצידה של רות הוצגו עדויות נוספות של ניצולי השואה ששרדו את הטבח של השבת השחורה.

האירוע והתערוכה "עודנו כאן" שבו השתתף ניצול השואה נתנאל שפיר התמקדו בסיפוריהם של שורדי שואה שהפגינו חוסן יוצא דופן ובנו את חייהם מחדש, מקבלים השנה חשיבות מיוחדת בעקבות טבח 7.10 שבו נרצחו ישראלים רבים בדרכים מזעזעות ומשפחות שלמות הוכחדו רק בשל היותן יהודיות.

באירוע הושקה תערוכת הצילומים "עודנו כאן" הכוללת 34 צילומים ייחודיים המספרים על ניצחון החיים של שורדי השואה. הצילומים נבחרו מתוך אוסף של כ-400 צילומים שצולמו על ידי 320 צלמים בינלאומיים מ-30 מדינות שונות בפרויקט שיזמו הצלמים ג'ים הולנדר ורינה קסטלנובו ואוגד בספר ייחודי ביוזמת קק"ל לזכרם של ניצולי השואה.

בסיום הסיור בתערוכה, ובצל האנטישמיות שעולה בכל העולם אחרי הטרגדיה ב-7 באוקטובר, השגרירים של שבדיה, אוקראינה, הונגריה, מלטה, מולדובה, טובאלו, גואטמלה, פלאו, רומניה, הונדורס ואיי מרשל הצטרפו לשגריר ישראל ארדן וביצעו הדלקת נרות של עמותת "שם ונר".

עמותת 'שם ונר' פועלת מאז  2013 להנצחת זיכרון השואה לדורות הבאים ולמטרה זו מקדמת מסורת  של הדלקת נר זיכרון אישי בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מדי שנה  מאות אלפי נרות זיכרון אישיים  מודלקים בבתים, בבתי ספר, ברשויות ציבוריות, ביחידות צה"ל, בכנסת ישראל, בבית הנשיא, ובמגוון ארגונים  חברות ומוסדות ציבוריים .על כל נר נשמה תווית הנושאת את תמצית פרטיו האישיים של אדם אשר נספה בשואה, וכן קודQR  המפנה לאתר אינטרנט שבו אפשר לקרוא מידע על אותו אדם. באתר העמותה מאגר שמות המכיל מעל-400,000 שמות שהוזנו על ידי הציבור – ניצולים, בני משפחה ומכרים של הקורבנות, תלמידי בתי ספר צעירים - ומהווה מקור לשמות המודפסים על התוויות.

שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן אמר בנאומו בפתח האירוע: "לפני 110 ימים העם היהודי עבר את הטבח הברוטלי ביותר מאז השואה. מחבלי חמאס רצחו ושרפו משפחות בחיים, ירו במבלים בפסטיבל מוזיקה – זה היה רצח עם. הרצח הזה הוא חלק מתוכנית של האסלאם הרדיקלי להשמיד את העם היהודי. זה היה רצח עם. אולם כפי שקרה לאחר השואה האומה היהודי צומחת מהעבר ומתחזקת. אנו עדיין עומדים במטרתנו לבנות עתיד טוב יותר. ההמנון הלאומי של ישראל התקווה מתאר את המחויבות הבלתי ניתנת לערעור של העם היהודי למולדתו. לעולם לא לאבד תקווה. ההמנון הלא רשמי שלנו הוא "עם ישראל חי"  שמתאר את ההמשכיות והעמידה האיתנה של העם היהודי נוכח כל קושי. כשאני עומד כאן וחושף באו"ם את השקרים נגד ישראל אני זוכר תמיד ששגריר בבל כבר לא קיים וגם שדגל האימפריה הרומית כבר לא מתנופף. מה עדיין קיים? דגל עם סמל מגן דוד. אנו עדיין כאן. 

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה-לוסקי אמרה: "כשנפתחו שערי מחנות ההשמדה בסוף מלחמת העולם השנייה המוני יהודים מצאו את עצמם מול עולם חרב. הם מצאו את עצמם בנקודת השפל הנמוכה ביותר בהיסטוריה. אבל בנקודה הזו הם מצאו את ההזדמנות לתקומה מחדש. ההיסטוריה של העם היהודי מלאה סבל ואימה. אבל דברי ימי העם היהודי אינם תולדות הפרעות: הם תולדות התקומות. הם תולדות הצמיחה, ההתנערות מעפר והתקווה לעתיד". עוד הוסיפה: "מי שיקרא את הספר המיוחד שאנחנו משיקים היום בבניין האו"ם יראה את התקווה הזו בעיניים של שורדי השואה. בכל עמוד זוהרים החיים שהאנשים המופלאים האלה יצרו מחדש. הם הקימו מחדש את המשפחות, בנו מחדש את הקהילות והקימו את מדינת ישראל. זהו הניצחון האמיתי של העם היהודי על הנאצים".

מייסדת עמותת "שם ונר", אלישה יעקובי: "עמותת 'שם ונר' מבקשת להודות לשגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, על כך ששנה נוספת הוא בחר להעלות למודעות את נושא הדלקת נר נשמה אישי עבור נספים מהשואה. השנה, בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, ישנה משמעות רבה לזיכרון – גם לזיכרון השואה וגם לזיכרון הטרגדיה שעברה עלינו בחודשים האחרונים. בזמן שישראל ספגה אבדות רבות ואנו רואים את האנטישמיות הגואה בכל העולם – יש משמעות רבות לכך שישנם שגרירים שבוחרים לעמוד לצידנו גם בתקופה קשה כמו זאת. חשוב שנזכור, אבל חשוב באותה מידה שגם מנהיגי העולם יזכרו – אסור לאפשר פשעי מלחמה כאלה, אסור לאפשר רצח עם כפי שקרה בשואה ובשבעה באוקטובר. בנימה זו, אנחנו מחזקים את משפחות החטופים, המשפחות השכולות והחיילים שנמצאים בשטח – ביחד ננצח, עם ישראל חי".