תצפית עצובה התגלתה בבוקר שבת האחרון במפרץ השמש באילת. טחן עינוני, דג סחוס ממשפחת הטחניים, תועד על ידי מתנדב רשות הטבע והגנים דורון בראש כשפיו תפוס בחוט דיג.

"גורלו של הטחן הוא מוות בייסורים, רעב או זיהום כתוצאה מנמק", אומר בראש. "בשעות הבוקר שנרקלנו אני וחבר אוהב טבע, מירון שגב, במפרץ השמש שבמפרץ אילת. אנחנו מכירים את המקום כבית גידול ייחודי של עטלפי ים (טחן עינוני) ומספר דקות לאחר מכן פגשנו להקה בת חמישה פרטים בגדלים שונים. לדאבוננו, ראינו חוט דיג ארוך מלופף סביב פיו של הטחן הגדול, שניסה לשחרר את חוט הדיג ולא הצליח".

בראש מספר כי השכיחות של האירועים שבהם נלכדים בעלי חיים ימיים מוגנים בפסולת דיג או כתוצאה מפעילות דיג במפרץ השמש היא גבוהה: "בכל צלילה אני פוגש בעלי חיים לכודים בקרסים, במלכודות, בחוטי דיג וברשתות. לא מזמן שחררתי דג נדיר מסוג חשמלן מקרסים בבטנו, טחן שנלכד עם קרס בפיו ונכרך סביב סלע ועוד. רשויות התכנון חייבות להכריז על פנינת הטבע של מפרץ השמש כשמורת טבע ימית עבורנו ועבור ילדינו, בייחוד בעיר אילת שבה הים ובעלי החיים בו מהווים חלק בלתי נפרד ממארג החיים המשותף לנו ולהם, וככזה שמפרנס את תושבי אילת".

הטחן שייך למשפחה המורחבת של ה"בטאים". דגי הבטאי מרשימים תמיד בהיותם שטוחים ורחבים כדיסקית גדולה והסניפים שלהם נראים ככנפיים. טחן עינוני באופן ספציפי מוגדר "פגיע" תחת רשימת המינים בסכנת הכחדה של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע IUCN.

עומרי עומסי, פקח יחידה ימית במפרץ אילת, מוסיף: "הבטאי חייב לשמור על תנועה ובמידה שהוא נתפס ואינו יכול לנוע, הדבר יכול להביא למותו. הטחן עינוני הינו בטאי גדול, המכונה גם עטלף ים, המגיע למוטת כנפיים של עד שני מטרים. במידה ואתם רואים חיה במצוקה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639*".