בסקירה שערכו חוקרות מכון מאיירס־ג'וינט־ברוקדייל עבור התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון "360" בהובלת משרד הרווחה, שהגיעה לידי "מעריב", מתוארות ההשפעות השליליות והנרחבות שעלולות להיות למלחמה על ילדים ובני נוער, בהיותם אוכלוסייה פגיעה במיוחד בשל השלבים ההתפתחותיים הקריטיים שבהם הם מצויים ובשל תלותם באחרים.

על רקע היעדר נתונים על מצבם של ילדים ובני נוער במלחמה הנוכחית, מטרת הסקירה הייתה לרכז את המידע הקיים ולהנגישו באופן מיידי לכל בעל עניין. למלחמה יש השפעות שליליות נרחבות ועמוקות על כלל אזרחי מדינת ישראל. מטבע הדברים תשומת הלב של הציבור ושל קובעי המדיניות, כמו גם המשאבים והמענים, מופנים ברובם לילדים במעגל הפגיעה הישיר השוהים במרכזי המפונים, אבל לצד העיסוק בילדים שנפגעו או נחשפו למלחמה באופן ישיר, המוקד במסמך הוא השפעות המלחמה על כלל הילדים ובני הנוער במדינת ישראל.

יובל סבג (צילום: אור כהן)
יובל סבג (צילום: אור כהן)

מכון ברוקדייל קובע כי מצב המלחמה המתמשך השפיע ועודנו משפיע על ילדים ובני נוער בישראל בכל תחומי חייהם: בתחום הקיום הפיזי והבריאות יש איום ביטחוני וסכנה להישרדותם של ילדים ולשלומם הפיזי וקושי בסיפוק צרכים פיזיים יומיומיים של ילדים ובהם השגחה, מזון, טיפולים רפואיים ואחרים.

בתחום רווחתם של ילדים ובריאותם הרגשית השפעות המלחמה כוללות אובדן ושכול, מצוקה רגשית לנוכח החשיפה לתכנים של מלחמה ולזוועות מתקפת הטרור, חרדה, דיכאון והפרעת דחק פוסט־טראומטית (PTSD). בהיבט המשפחתי עולים קשיים בסיפוק מענה לצורכיהם של ילדים וחשש להזנחתם במסגרת המשפחה, ואף לפגיעה בהם על ידי אחרים מחוץ למשפחה. בהיבט הלימודי והחברתי חל שיבוש בפעילותן הסדירה של מסגרות החינוך, שגורם לקשיים בלמידה והפרת השגרה, העמקת הפערים ואי־השוויון בין ילדים ולקושי שלהם לשמור על קשיים חברתיים.

המצב כמובן קשה אף יותר בקרב ילדים ובני נוער שנפגעו באופן ישיר מהמלחמה. יעל סבג, חוקרת עמיתה במכון ברוקדייל: "עוד באותו יום נורא ב־7 באוקטובר משרד הרווחה ואנחנו הבנו שמדובר באירוע חירום משברי חסר תקדים, וככזה - ילדים ובני נוער עתידים להיות פגיעים לנזקיו באופן מיוחד. בתוך האבל הלאומי הגדול והעיסוק בסוגיות קיומיות־ביטחוניות, משימתנו הייתה להבטיח כי ילדים לא יידחקו לשולי תשומת הלב".