מדד ההכללה השנתי של אקים ישראל, המתפרסם ב"מעריב" לראשונה, בוחן את מידת הכללתם של אנשים עם מוגבלות שכלית בחברה הישראלית. מהנתונים עולה כי 34% מבני המשפחות ציינו שחל שינוי לרעה במצבו הנפשי של בן המשפחה עם המוגבלות השכלית מאז פרצה המלחמה.

"מייחלים לשובכם": במעון לאנשים עם מוגבלויות מתפללים להחזרת החטופים

המדד בחן השנה את השפעת המלחמה על אנשים עם מוגבלות שכלית ובני משפחותיהם. בלבו של המדד סקר שקיימה עמותת אקים ובו השתתפו 130 בני משפחה לאנשים עם מוגבלות שכלית בגילי 4־71 מכל הארץ, בנוסף לשמונה קבוצות מיקוד של אנשים עם מוגבלות שכלית בגילי 15־68. זאת, בעוד משפחות רבות ובהן אנשים עם מוגבלות פונו מבתיהן ומצויות הרחק מהשגרה היומיומית, במלונות ובמקומות הארחה אחרים, מה שמחמיר אף יותר את הנתונים שעלו במדד.

את מדד ההכללה מקדישה אקים ישראל לזכרן של רות פרץ ונויה דן ז"ל, ילדות עם צרכים מיוחדים שנרצחו בשבת השחורה ב־7 באוקטובר. על פי המדד, 34% מבני המשפחות ציינו כי חל שינוי לרעה במצבו הנפשי של בן המשפחה עם המוגבלות השכלית, המתבטא בחרדה, במתח, בלחץ, בפחד, בחוסר שינה, בפגיעה בשגרת היומיום ובבדידות. למרות זאת, רק 4.5% מכלל המשיבים פנו לקבלת סיוע נפשי. באקים מעריכים כי הייתה השפעה רבה לכך שבחודש הראשון למלחמה בתי הספר לחינוך מיוחד ומסגרות התעסוקה והיום לבוגרים היו סגורים.

97% מבני המשפחות מעידים כי השגרה חיונית וכי יש להתחשב בכך בעת קביעת מגבלות על הפעלת מסגרות חינוכיות ותעסוקתיות לאנשים עם מוגבלות שכלית במצבי חירום. 12% מהילדים והילדות בחינוך המיוחד אינם מגיעים למסגרות הלימוד מתחילת המלחמה ועד היום, גם לאחר שמסגרות החינוך נפתחו, ו־21% מהבוגרים לא מגיעים למסגרת התעסוקתית. 82.5% מבני המשפחות מעידים כי שירותים מקוונים (חינוך, פנאי, טיפולים פרא־רפואיים) מתאימים לבן המשפחה עם המוגבלות השכלית, וכי חשוב לקיים אותם במקרים שבהם המסגרות פועלות באופן חלקי או לא פועלות כלל.

78% מבני המשפחות מעידים כי גם אנשים עם מוגבלות שכלית נחשפו במידה כזו או אחרת לאירועים הקשים ב־7 באוקטובר וכי כולם יודעים ומבינים שיש מלחמה. חלקם ידעו פרטים על הטבח הנורא ושמעו על הטרגדיות האנושיות, בהן סיפורן של רות פרץ ונויה דן ז"ל. רובם מעידים כי הם מכירים אדם אחד או יותר המשרתים בצה"ל והביעו דאגה לשלומם.

בנוסף, רבים העידו על תחושת בדידות מאז פרצה המלחמה, בעיקר בגלל שאינם יכולים לצאת לעבוד, להשתתף בפעילויות פנאי, לפגוש חברים ועוד. עם זאת. הם ציינו כי מפגשים מקוונים סייעו להם להפגת הבדידות.

מנכ"לית אקים סיגל פרץ יהלומי: "המדד מעלה תמונה מדאיגה המלמדת על חשיבותה של שגרת חייהם של אנשים וילדים עם מוגבלות. רבים מהם נעקרו מביתם ומהמסגרות שאליהן הורגלו, חלקם מבינים את מצב המלחמה שבו מצויה ישראל, אך אין להם את היכולת למצוא דרכים להביע את חששותיהם ולהפיגם.

"עלינו לעשות הכל על מנת להשאיר את המסגרות פתוחות עד כמה שניתן, לצורך צמצום הפגיעה בשגרת החיים של אנשים וילדים עם מוגבלות ומניעת הידרדרות במצבם הנפשי, ולהמשיך ולפתח גם מענים מקוונים. החשיפה לאירועי 7 באוקטובר עוררה ברבים חרדה קשה, ועל כן מוטלת עלינו, כחברה, החובה לדאוג להנגשת המידע גם עבורם".