מאז פרוץ המלחמה ניצתה מחדש סולידריות חשובה בין החברה היהודית והחברה הבדואית בשותפות גורל. כדי לתת לה ביטוי, התקייים השבוע ליד היישוב חורה שבנגב אירוע נטיעות מיוחד. את אירוע הנטיעות יזם הפרויקט "ואדי עתיר", לזכרה של אחת המייסדות שלו - פעילת השלום והדו־קיום ויויאן סילבר, אשר נרצחה בקיבוץ בארי בטבח 7 באוקטובר. סילבר הייתה גם ממיסדות ארגון אג'יק – מכון הנגב, ארגון ערבי־יהודי לשינוי חברתי, ושל תנועת נשים עושות שלום.

במרכז האירוע הוגש כיבוד בדואי, התקיימו סדנאות לילדים, ובעיקר נערכו הנטיעות הראשונות ליער המאכל הראשון בנגב ולבוסתן קהילתי, עם שיטות גידול מזון בנות־קיימה המבוססות על מגוון ביולוגי של צמחים, עצי פרי, ירקות ועשבי מרפא.

נמרוד רוגל, מנכ"ל פרויקט ואדי עתיר, מדגיש כי בפרויקט, המשלב ניסיון בדואי מסורתי עם פיתוח בר־קיימה, שואפים ליצור אירועים רבים משותפים היוצרים חיבור והערכה בין אנשים מכל הקהילות. "אנחנו מקווים שיער המאכל החדש יהווה דוגמה חיה גם לעתיד בר־קיימה של חיים משותפים".

הבחירה בהקמת היער מבוססת על תפיסה שלפיה יערות לא זקוקים להשקיה או לדישון, ושהם עמידים לאורך זמן - "כמו חברה טובה וחזקה המבוססת על מגוון אנושי העובד יחד לרווחת כולם", לדברי המארגנים. באירוע לקחו חלק מעל 200 צעירים יהודים וערבים הפעילים באג'יק – מכון הנגב וארגונים נוספים, אשר הקדישו את הנטיעות לנפגעי המלחמה.

אילן עמית, מנכ"ל שותף באג'יק – מכון הנגב, אמר: "עלינו לפעול לחוסן חברתי בכל דרך, וזו אחת הדרכים שבה אנו מצליחים לקיים תפיסה זו. העובדה שהאירוע כרך אישה יקרה ללבנו, מייסדת הארגון אשר נרצחה בביתה בקיבוץ, יחד עם עשרות הרוגים מהחברה הבדואית באותן נסיבות, הוא עדות לשותפות שוויונית בין החברות החיות כאן".

סלימאן אל־עמור, גם הוא מנכ"ל שותף באג'יק – מכון הנגב, הוסיף: "אני מברך על היוזמה של פרויקט ואדי עתיר לטעת יער שמסמל צמיחה, שגשוג והמשכיות, בהתאם לתפיסת העולם שלנו הקושרת את החברה הערבית והיהודית בישראל, שיכולות וצריכות לצמוח זו לצד זו".

ח'יר אלבז, יו"ר אג'יק, אמר כי מדובר בהגשמת חזונה של סילבר: "הכוח האמיתי שיכול ליצור את השינוי הוא של מנהיגות צעירה מרקעים שונים. זה הוא הכוח המשותף שלנו, ערבים ויהודים יחד".