פקיד הדיג הראשי במשרד החקלאות פרסם בימים האחרונים, להערות הציבור, את טיוטת היתרי הדיג בים התיכון בתקופת הרבייה של מיני הדגים הנפוצים בים התיכון הישראלי לשנה הנוכחית, בחודשי מאי־יוני הקרובים, והם מהווים פגיעה בכל ההישגים שעליהם עמלו בשנים האחרונות אנשי הגנת הסביבה בממשלה ובחברה האזרחית במשותף עם משרד החקלאות עצמו, משום שהם מתירים את הרסן מעל רוב המגבלות הניתנות לאכיפה על ענף הדיג.

זאת אף שהסיכומים שלפיהם על הדייגים אסור לדוג בעונת הרבייה של המינים הנפוצים נועדו בין היתר כדי שלא לכרות את הענף שעליו יושב ענף הדיג עצמו, משום ששימור המגוון הביולוגי בים הכרחי גם לדייגים בעידן של הידלדלות הדגה בים בכל רחבי העולם ובים התיכון בפרט, כתוצאה ממשבר שינויי האקלים.

בחברה להגנת הטבע, שהגישה הסתייגות רשמית להיתרי הדיג, טוענים: "ההסדר המוצע מרוקן מתוכן את סעיף עונת הרבייה בתקנות הדיג. הוא מהווה נסיגה משמעותית לעומת ההסדר בשנתיים האחרונות, ומציע לא רק להתיר במפורש דיג של מינים שזה שיא עונת הרבייה שלהם, אלא גם להתיר שימוש בשיטות דיג לא סלקטיביות בעת עונת הרבייה.

"את מעט המגבלות שנותרו בו בלתי ניתן לאכוף, והתוצאה שלו תהיה פגיעה ביודעין בערכי טבע מוגנים וברוב המוחלט של מיני הדגה שזו עונת הרבייה שלהם, גם כאלה שההסדר מתיימר למנוע פגיעה בהם".

הם קוראים למשרד החקלאות לאסור כליל על דיג במהלך עונת הרבייה, למעט הסדר פרטני לדיג בצלילה עבור מינים פולשים בלבד, ומוסיפים: "החברה להגנת הטבע תפעל בכלים העומדים לרשותה על מנת למנוע את הפגיעה הצפויה בטבע אם יוחלט חלילה לאמץ את ההסדר".

95% מהמינים המקומיים שהם בעלי ערך מסחרי ומצויים ברבייה במאי־יוני צפויים להיפגע מהסדר הדיג החדש.

בהסתייגות נוספת להסדר, שהגישה גם רשות הטבע והגנים, נכתב: "דיג בתקופת הרבייה גורם לפגיעה קשה בסביבה הימית, באופן שמונע התחדשות של הדגה, ולפגיעה הן בערכי טבע מוגנים אשר על הגנתם אמונה הרשות והן בתפקוד המערכות האקולוגיות הימיות ככלל. לא מצאנו בדברי ההסבר להיתר כל הצדקה להיתר כה רחב".

גם במשרד להגנת הסביבה כתבו למשרד החקלאות: "ההסדר מציע להתיר שיטות דיג לא בררניות בעונת הרבייה, ובכך יילכדו וייפגעו בדרגות חומרה שונות, עד תמותה, מינים המצויים ברבייה ובהם כאלה האסורים בלכידה".

ממשרד החקלאות נמסר ל"מעריב": "פקיד הדיג הראשי פועל מתוקף סמכותו לפרסם מדי שנה הודעה בנושא איסור דיג בים התיכון בתקופת הרבייה. בדומה להליך בשש השנים האחרונות, ההחלטה מתפרסמת ראשית להערות הציבור, על מנת לקבל החלטות מושכלות ומבוססות ככל הניתן".