הטרקטורים החלו לחרוש: מנהלת "תקומה" מלווה את קהילת קיבוץ בארי, שמתוכנן עבורה מעבר לשטח שיוקם בצדו המערבי של קיבוץ חצרים במועצה האזורית בני שמעון. שני הקיבוצים יקיימו מודל ראשון מסוגו בישראל של "קהילת שכנות - בארי-חצרים". זאת, באופן זמני עד חזרתם של תושבי בארי לביתם.

השבוע, צי של טרקטורים התייצב בחצרים שבנגב, והחלו במרץ בעבודות תשתית נחוצות להקמת קיבוץ בארי הזמני, אליו עתידה לעבור הקהילה במחצית השנה הקרובה. חברי הקיבוץ עתידים לעבור בחודשי יוני-יולי לחצרים, וישהו בקיבוץ לפחות שנה שנתיים - עד שיוכלו לחזור לבארי בשלום ובביטחון.

קיבוץ בארי יצליח להשתקם? חיים ילין: "כסף לא יעזור"
"נמצאים שוב בראשית הציונות": כך נראית התקומה של דפוס בארי
אחרי 45 יום: נפתח חדר האוכל בקיבוץ בארי | צפו

בית שרוף בקיבוץ בארי אחרי הטבח  (צילום: יונתן זינדל)
בית שרוף בקיבוץ בארי אחרי הטבח (צילום: יונתן זינדל)

המודל החדשני שייושם של "קהילות שכנות" – יושתת על שתי קהילות שיגורו בנפרד אך בשכנות צמודה, במטרה לחבר בין הקהילות בסביבה קיבוצית מוכרת - אך כזו שתאפשר שמירה על הזהות העצמאית והייחודית של כל קהילה בנפרד. ההחלטה המשותפת על המודל במרקם החיים המשותף הזה, נראית טבעי לאור כך שלשתי הקהילות מאפיינים משותפים רבים: גודל שתי הקהילות דומה, קיימת קרבה גיאוגרפית בין קיבוץ חצרים, הממוקם בסמוך לבאר שבע ובמרחק נסיעה קצרה יחסית, לקיבוץ בארי - שנמצא בנגב המערבי. קרבה זו תאפשר לקהילת בארי הגעה מהירה למקומות העבודה שלהם, ביניהם גם החקלאות ומפעלים שהפכו לסמלי הקיבוץ כמו "דפוס בארי". הפתרון הזמני מרגיש נכון ומתאים לחברי הקיבוץ, ועושה רושם שהם מצפים לכך - כי ההמתנה במלונות מיצתה את עצמה.

מנהלת תקומה תכננה בקפידה את קיבוץ בארי הזמני, תוך מעורבות ושותפות עם קהילת הקיבוץ והמועצה המקומית. הכוונה היא לדמות עד כמה שניתן לקיבוץ המקורי - לבית שאליו שואפים חברי הקהילה לשוב במהרה. הישוב החדש צפוי להתפרס על פני שטח של כ-200 דונמים, ועליו יוקמו כ-250 יחידות דיור שגודלן בין 60 ל-120 מ"ר, וכוללות בכולן ממ"ד וחצר. חדר אוכל משותף יוקם במרכז הקיבוץ הזמני, ולצדו מדשאה רחבת היקף ומתחמים ציבוריים נוספים כמו גני ילדים ומבני הנהלה ושירות.

נזקי הטבח בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)
נזקי הטבח בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)

המועצה האזורית בני שמעון, שהמתחם החדש בשטחה, פועלת במקביל להתאמת תשתיות בקיבוץ, הנדרשות לשרת בעתיד הקרוב אוכלוסייה שתגדל בכ-70%. המועצה מסייעת ופועלת מול מנהל התכנון כדי לקדם תכניות בנייה, ובתקופה הקרובה, תבוצענה עבודות שנועדו להרחיב את תשתיות המים, החשמל, הביוב, התקשורת והכבישים. בנוסף, ייעשו עבודות לפתיחת צירי נסיעה מתאימים.

חשוב לציין שלוחות הזמנים הלוחצים אילצו את מנהלת תקומה לפעול בתנאים חריגים. אך למרות הקושי, קודמו לוחות זמנים, נמצאו אנשי מקצוע מתאימים, הפרויקטים הואצו והמכרזים בוצעו - אך עדיין לא נקבע אין תאריך סיום.

אדריכל הקיבוץ יובל יסקי הוא גם מי שתכנן את ה"קיבוץ הזמני" ומשמש כאדריכל גם בפרויקט. הכוונה היא שהפרויקט יתופעל בעצימות גבוהה ובלוח זמנים צפוף של כמה משמרות עבודה ביום, כדי לאפשר לקהילת בארי להתמקם בקיבוץ הזמני מוקדם ככל האפשר. גורמים שונים נוטלים חלק במאמץ המשותף לבניית הקיבוץ הזמני, חלקם נציגים מהזירה הארצית ואחרים מהמקומית: ראש מנהלת תקומה משה אדרי, סמנכ"לית משרד השיכון והבינוי אסנת קמחי, אבישי קראוס וחיים הובר, מטעם רמ"י מחוז דרום, רשות התכנון, מהנדסת מועצה אזורית בני שמעון זהרה ישי, ופרויקטור מטעם המועצה לנושא קליטת ישובים והחטיבה להתיישבות זבולון כלפא.

נזקי הטבח בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)
נזקי הטבח בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)

ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון בירך: ״זוהי זכות גדולה עבורנו לחבק את קהילת בארי ולאפשר להם בסיס לשגרת חיים. אנו נערכים ומחויבים לדאוג לכל שיצטרכו ולפעול למענם בשיתוף פעולה מלא עם הנהגות קיבוץ חצרים ובארי ומועצה אזורית אשכול״

עמית שלוי, יו"ר הכלכלי של קיבוץ בארי הודה: "קהילת בארי מודה לקהילת חצרים על הרצון הטוב בשיתוף הפעולה, ובהצעת מקום מגורים זמני בעת שהקהילה שלנו משתקמת ובונה את עצמה מחדש". הוא הוסיף כי קהילת בארי היא קהילה עצמאית וחזקה - "כולנו יחד בכאב וכולנו יחד, כולל החטופים שעוד נמצאים בשבי החמאס ושאנו פועלים ללא לאות להחזרתם. נשוב הביתה בביטחון בהקדם האפשרי".

קמילה חוטר ישי, סבתא של גלי טרשנסקי ששוחרה מהשבי, מניפה את הדגל בבארי. צילום: גל ביטון, תקשורת אחים לנשק

המארחים מצידם, מתרגשים. יגל דויטש, מנהל תחום הבינוי במנהלת "קהילות שכנות", אמר: "זהו רגע מרגש, שמסמל את תחילת הבנייה המחודשת מתוך השבר הגדול. קיבוץ חצרים התגייס כולו, פה אחד, לעמוד לצד קהילת בארי ולאפשר לה לבנות מרחב בטוח ומותאם, תוך כדי תהליך עבודה משותף של הקשבה ומענה לצרכיהם בשטח ובקהילה. אנחנו גאים לקחת חלק במאמץ הלאומי והקיבוצי ולהיות מקום המשכן הזמני עבור תושבי בארי, עד שישובו לביתם בבטחה".

משה אדרי, ראש מנהלת תקומה מסר: ״מנהלת תקומה חרטה על דגלה כבר מהיום הראשון לספק מענה פרטני ואישי לכל קהילה וקהילה. היחודיות של בארי כקיבוץ שיתופי גדול שנפגע פגיעה קשה מאוד, דרש מאיתנו להתאים מספר מענים עבורו ואנחנו שמחים כי הקהילה קיבלה בסופו של דבר החלטה שהיא שלמה איתה. נמשיך לתמוך ולספק לאנשיה את כלל המשאבים הנדרשים במקביל למאמצי עליהם השיקום והבנייה מחדש של היישוב בחבל העוטף״.