"המתקפה ב־7 באוקטובר החמירה את מצבם של בני הנוער שנמצאים בקהילות מוחלשות. נערים ונערות, שחוו קושי גדול בבית ובבית ספר, הגיעו למצב מסוכן ממש בעקבות הטראומה במלחמה והפינוי מבתיהם". כך מספר אוריה גונן, מנהל תוכנית "נירים בשכונות" - של עמותת נירים, שמפעילה מתנדבים המהווים כתף תומכת לבני הנוער שפונו מצפון הארץ ומהדרום בעקבות פרוץ הקרבות.

גונן מסביר כי "צריך להעניק תשומת לב גדולה יותר למשפחות המפונים מהצפון, וצריך לדאוג להם לפתרון ראוי ולליווי סוציאלי, נפשי ורגשי לאורך זמן". ר׳, בת 17 מקריית שמונה, שמתגוררת עם משפחתה במלון לאחר שפונתה מביתה, נעזרת בעמותה, ולדבריה: "החיים במלון נראים אולי כיפיים למי שמסתכל מבחוץ, אבל אין פרטיות ואין שקט. לפעמים אני רק רוצה לבכות בלילה לבד, ואני לא יכולה. אבל העובדה שיש מישהו לדבר איתו כאן במלון ממש עוזרת לי לעבור את התקופה הזו. חודש לפני המלחמה אבא שלי נפטר, ועוד לא הספקנו להתרגל ולחזור לשגרה וכבר המשפחה עברה עוד טלטלה".

לדברי ג' , בת 17 ממטולה: "המדריכות של עמותת נירים מהוות עבורי דמות בוגרת שאפשר להתייעץ איתה, לדבר ולפרוק. סיפרנו להן שאנחנו מתגעגעות לאפייה, ובאותו שבוע לקחו אותנו לבית נירים כאן בטבריה לערב של בישול ואפייה. היה כיף והרגשה של בית, שכל כך חסרה לנו כל הזמן".

ל', אב לשלושה מהצפון, מספר כי גם בתור הורה הוא עובר תקופה מאתגרת במיוחד. "לא קל לנו בכלל בתקופה הזו. רעייתי ואני לא עובדים כרגע, הבן הגדול שלנו מגויס ושני המתבגרים איתנו במלון. כשהגענו לפה, הרגשתי שאנחנו מאבדים שליטה. לבת שלנו היה קשה להיות סגורה בחדר כל היום, והיא בעיקר הסתובבה בחוץ ודאגנו לה מאוד. הבן הסתגר, ישן כל היום ולא רצה לראות אף אחד".

לדבריו, "המדריכה של נירים התעקשה ערב אחרי ערב, עד שילדיי הצטרפו לפעילות של העמותה במקום. העובדה שהמדריכים מגיעים לפה בקביעות, מעניקה לילדים שלי קצת יציבות ומשהו לחכות לו. אני שמח שיש להם מישהו שהם סומכים עליו ושיודע איך לדבר איתם ואיך להגיע אליהם. כשהם איתם בערב, יש לי דאגה אחת פחות".

צוותי נירים פועלים בשעות הלילה בבתי המלון, מנהלים מעגלי שיח ונותנים לבני הנוער מענה חברתי רגשי, שיאפשר להם להכיל את המציאות החדשה שאליה נקלעו ואת היכולת לעבד את רגשות התסכול והחרדה ולהמיר לערוצים חיוביים של חוסן ומשמעות.

"אם הילד לא הלך לבית הספר לפני 7 באוקטובר, אז עכשיו הוא בכלל לא יקום בבוקר. ככה מתחיל מעגל מסוכן, המזמן חשיפה לסמים, אלכוהול ואפילו ונדליזם", מדגיש גונן.

מנכ"לית נירים, נורית טל שמיר, מוסיפה כי "המלחמה והשלכותיה נותנות אותותיהן באוכלוסיות מוחלשות בעורף, במיוחד מאזורי העימות. אנו עושים כמיטב יכולתנו לחזק את בני הנוער, שחרדה וחוסר ודאות מגבירים באופן משמעותי התנהגויות מסוכנות בקרבם".