חדשות 12 פרסמו השבוע ששר הבריאות, אריאל בוסו המתמודד על ראשות עיריית בני-ברק, אינו מתגורר בפועל בעיר, כפי שדורש החוק. טענות מהסוג הזה עולות כלפי חלק מהמועמדים כמעט בכל מערכת בחירות לרשויות המקומיות. בפרסום לגבי השר נטען שמשפחתו מתגוררת בעיר אחרת וליד הדירה בה אמור להתגורר השר, לא נחזה צוות מאבטחיו. השר בוסו בתגובתו לתקשורת הכחיש טענה זו.

חפשו ותרמו: "המשקפיים של שלומי" מדמים את חוויית פסטיבל הנובה והשבי
תוחלת החיים עולה אך הזקנים נשארים מאחור: הנתונים המדאיגים נחשפים

החוק דורש ממתמודד לראשות עיר, שמקום מגוריו הקבוע יהיה בתחומי אותה הרשות. במערכת הבחירות הקודמת, נמנע מח"כ יצחק פינדרוס ונאסר עליו מלהתמודד על ראשות עיריית אלעד, משום שמקום מגוריו ומרכז חייו היו בירושלים.

למבחן אם אדם מתגורר במקום מסוים הלכה למעשה, ולא רק רושם כתובת ישוב פיקטיבית בתעודת הזהות שלו, יש אינדיקציות פשוטות, שהמשמעותית שבהן היא: רישום ילדיו למוסדות חינוך בעיר. ההנחה היא, שאדם המעביר כתובת רק במטרה לרוץ בבחירות בעיר מסוימת ולא במטרה להשתקע באמת, לא יגרור אתו את משפחתו, בוודאי שלא ינתק את ילדיו הצעירים ממוסדות החינוך ובכך מחבריהם. כמובן, שיכולים להיות גם אינדיקטורים נוספים, לאור ההבנה שלעיתים העברת הילדים ממוסד חינוכי אחד לאחר באמצע שנת לימודים, אינה תמיד אפשרית. 

בערד, עולות תהיות, האם גם יאיר מעיין, המתמודד על ראשות עיריית ערד, אינו מתגורר בה ואינו מקיים בה את מרכז חייו? מעיין תושב חדש בערד ובתו שבחזקתו אינה לומדת בעיר, כך שאך טבעי שטענות מהסוג הזה יופנו אליו. מעיין פרסם בתחילת שנת הלימודים פוסט ברכה למורים ולתלמידים, בתוכו הבהרה של הנקודה וכך כתב: "מאז שעברתי להתגורר בערד מרכז חיי הוא כאן. כראש העיר, אני מתכוון לנהוג כדרכי בשקיפות מלאה. לכן ראיתי חובה לעדכן כי על פי המלצות הצוות החינוכי בבית הספר בנתיבות של בתי יהלי, הוחלט כי היא תמשיך ללמוד בכיתה ב' בבית הספר בנתיבות בשל קשיים שחוותה בשנה שעברה. בשנה הבאה יהלי תעבור ללמוד בערד בעזרת ה'".

מעיין מעלה לרשתות פוסטים שקושרים את מרכז חייו עם העיר, למשל: "אחרי שבת מפנקת עם הילדים והאחיינים שהגיעו להתארח אצלנו בערד, הלכנו לבקר במטה הבחירות שלי". הוא גם מתעד את עצמו משתמש בשירותי עסקים מקומיים בערד, לדוגמא: "הגעתי במיוחד מהעוטף לביקור קצר בערד להסתפר אצל אושר שדה התותח שמתחילת הלחימה סיפר כבר מאות חיילים בהתנדבות".

מעיין הגיב לנטען כלפיו ואמר "אני ואשתי תושבי ערד מחודש יולי גרים בדירה שכורה וגם רשומים מאז בתעודת הזהות. כך גם אושרה מועמדותי לראשות העיר, כפי שמחייב החוק. ב-4 החודשים האחרונים נקראתי בצו 8 למילואים, השתתפתי במלחמה כמפקד בכיר. במרכז האש הפיקודי וכנגד גדוד האבטחה שהקמתי לישובי עוטף עזה. מאז שחרורי מהמילואים אני בערד באופן מלא כולל בשבתות. הבת שלי לא לומדת בערד ופרסמתי פוסט לתושבים לפני תחילת הלימודים בנושא, כדי להבהיר את הסיבה החינוכית לפיה המליצה יועצת בית הספר שתמשיך ללמוד שם ולא תעבור ללמוד השנה בערד. אני נמצא פה בעיר סביב השעון, כל הקניות פה כל יום". הוא הסביר שרק בתו שהוזכרה בפוסט, היא מכלל ילדיו בחזקתו. 

רק ימים יגידו, אם העברת כתובת המגורים סמוך לבחירות של מעיין ומועמדים אחרים כמותו החדשים בישוב בו הם מתמודדים, הוא מהלך כנה, או כזה שנועד להשיג את התפקיד בלבד.

בירוחם, סערה אחרת,  נילי אהרון שמועמדת לראשות המועצה פרסמה, קידמה והפיצה במשך חודשים שמספר 2 שלה ברשימה, היא מיכל דיין, דמות מוכרת ביישוב. גם דיין הצהירה על זה בעצמה וקמפיין הבחירות כלל אותה ברשימה של אהרן. אך באתר משרד הפנים לפורטל הבחירות, דיין אינה מופיעה ברשימה. לא אהרן ולא דיין הודיעו לציבור על העניין הזה. שרון אפללו כתבה אתמול בפורום בפייסבוק שנקרא: "ירוחם של כולם": "לאן נעלמה מיכל דיין מהרשימה של נילי אהרון?" והוסיפה "יכול להיות שגם המטה והרשימה של נילי סובלים מנטישה, כאוס ובלבול? או שמיכל דיין כלל לא הייתה מועמדת ברשימה והכל היה שקר?"

את הפוסט סיימה באמירה "תושבי ירוחם לא מטומטמים. תפסיקו לשקר לנו". בתגובה בהמשך הבהירה "למען הסר ספר, זכותו של אדם להתמודד וזכותו למשוך את התמודדותו. מותר לו לאדם להירשם ואז לבקש להסיר את שמו. מותר לו לאדם שיהיו סיבותיו עמו. אני רק עדכנתי שיש שוני מהותי בין הרישום במשרד הפנים לבין ההצהרות והפרסום המקומי".

מיכל דיין השיבה לה: "הנני כאן שרון!!" והמשיכה "אני לא התפטרתי ולא הסרתי מועמדות. אני עם נילי לאורך כל הדרך. הייתה תקלה טכנית אישית ברישום לרשימה, הגשנו ערער לבית המשפט המחוזי תוך כדי המלחמה ואנחנו עדיין ממשיכים לפעול כדי שאוכל להתמודד". 

המועמדת לראשות העיר, נילי אהרן הגיבה גם לאותו פוסט: "מיכל יקרה,  שמחה על השותפות שלנו, ועל הניסיון הרב שאת מביאה. נלחמנו בבית המשפט תוך כדי המלחמה ואנחנו ממשיכות להילחם כדי שההתמודדות תאושר. למען הסר ספק מדובר בענייו טכני בלבד ואני מחכה כבר לעבוד איתך יום אחרי הניצחון כדי לפתח את ירוחם. אני מחכה כבר לעבוד איתך למען תושבי ירוחם".

שאלנו את אהרן איזה "עניין טכני" מנע את רישומה של דיין ואיפה עומדים ההליכים המשפטיים שנקטו, אך אהרן סירבה להשיב לשאלות האלה.