נשיא קרן יד הנדיב הלורד ג’ייקוב רוטשילד הלך היום (שני) לעולמו בגיל 87. הלורד רוטשילד, נצר למסורת פילנתרופית ארוכת שנים שהחלה עוד בתקופת הברון אדמונד דה רוטשילד ("הנדיב הידוע").

באמצע שנות ה-60, החל את תפקידו כחבר בוועדה המייעצת של "יד הנדיב". היה שותף מרכזי בפועלה של בת דודתו, הגב' דורות'י דה רוטשילד בהקמת המרכז למוזיקה בירושלים, המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) האוניברסיטה הפתוחה, מלגות הפוסט-דוקטורט של רוטשילד ובמיזמים פורצי דרך רבים נוספים.

בתפקידו כיושב ראש יד הנדיב חנך הלורד רוטשילד את בניין בית המשפט העליון בירושלים, שנבנה כולו מכספי הקרן, יזם את בניית קמפוס רעננה של האוניברסיטה הפתוחה, ואת ביתן המבקרים ברמת הנדיב  – שהיה הבניין הציבורי הראשון בישראל עם אישור LEED. כן הוביל יוזמות מרכזיות בתחומי החינוך, הסביבה, החברה הערבית, הגיל הרך ותמך רבות במצוינות אקדמית.

בנוסף להיותו איש עסקים, יזם ופילנתרופ, תמך וקידם הלורד רוטשילד אמנות ותרבות ואף הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד לפילוסופיה מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, וכן תואר עמית של כבוד מטעם מוזיאון ישראל ומטעם עיריית ירושלים. בשנת 2018 מונה הלורד רוטשילד לנשיא יד הנדיב ובתו הגב' האנה רוטשילד, קיבלה על עצמה את תפקיד יושבת ראש הקרן – ומהווה דור חמישי לפילנתרופיה של משפחת רוטשילד בישראל.

מטעם המשפחה נמסר: "אבינו ג'ייקוב היה מגדלור בעבור רבים – איש פיננסים יוצא דופן, שוחר אמנות ותרבות, משרת ציבור נאמן, תומך נלהב במיזמים פילנתרופיים בישראל ובתרבות היהודית, איש סביבה מסור, אב, סב וחבר אהוב. הוא ייטמן על פי המסורת היהודית בטקס שייערך בחיק המשפחה הקרובה. טקס אזכרה והוקרה לחייו ולפועלו ייערך במועד מאוחר יותר."

מטעם ד"ר יגאל מרזל, מנכ"ל יד הנדיב נמסר: "יד הנדיב מבכה עמוקות את לכתו של הלורד רוטשילד, איש חזון שנדיבות רוחו וחשיבתו פורצת הדרך הביאו להקמת מוסדות ציבוריים רבים ולקידום יוזמות חדשניות בחברה הישראלית. אלו חיזקו את המחקר, החדשנות והתרבות, וקידמו את מדינת ישראל בכלל ההיבטים. מורשתו של הלורד רוטשילד תמשיך להאיר את דרכה של יד הנדיב למען אזרחי ישראל ולמען הדורות הבאים. אנו מביעים את תנחומינו הכנים ליושבת ראש חבר הנאמנים הגב' האנה רוטשילד ולמשפחתה".