גידול תות השדה בישראל הוא ענף משגשג, שתוצרתו הממוצעת מגיעה לכ־24 אלף טון בשנה. מתוכם - 10% מהווים זני פרימיום, שפותחו בהתאמה לחך של הקהל הישראלי.

בוחרים בטבע: 65 אלף טיילו ביום הבחירות, אלה האתרים הפופולריים
מה שטוב עבורנו, טוב גם לכלבים שלנו: כמה דברים שמומלץ לדעת

גידול התותים בישראל מתבצע בעיקרו בשדות חקלאיים פתוחים - שם הם חשופים לחרקים, למחלות ולפגעי מזג האוויר, כמו חום קיצוני, רוחות חזקות, הצפות ועוד, אשר פוגעים לעתים קרובות בהנבה ובאיכות הפרי.

פתרון מלא לפגעים אלה מתאפשר בימים אלה על ידי המעבר לגידול בחדרי גידול מבוקרים - שיטה שצוברת תאוצה בשנים האחרונות גם בקרב גידולי תותים. יתרונות השיטה באים לידי ביטוי בנראות ובאיכות הגבוהה מאוד של הפרי.

הגידול המבוקר מאפשר לחקות ואף לשפר את תנאי הגידול בסביבה הטבעית בשלושה היבטים עיקריים וקריטיים - תאורה, הזנה והעשרת סביבת הגידול בפחמן דו־חמצני - כשכל אחד מהם ממלא תפקיד מרכזי בגדילה, בהתפתחות ובהנבה של צמחי התות.

"קבוצת חיפה", מובילה עולמית בתחום ההזנה המדייקת בסביבות גידול שונות, מרחיבה בשנים האחרונות את פעילותה בתחום הגידולים בחדרי גידול מבוקרים - תחום שנמצא במגמת עלייה מואצת. לטובת כך הקימה הקבוצה לפני כשנה חדרי גידול במרכז המחקר, הפיתוח והחדשנות של הקבוצה בחוות אהרונסון שבעתלית. במרכז המחקר נערכים ניסויים בגידולים שונים, מתוך מטרה למצוא ולהתאים את רמות ההזנה האופטימליות לתנאי הגידול המיטביים ששיטה זו מאפשרת.

בימים אלה מתבצע בחדר הגידול ניסוי בגידול תות שדה, אשר נערך תחת תנאים משתנים של היבטי הגידול העיקריים, ובו נבחנת מידת השפעתם על יבול הפרי ואיכותו.

גד שחר, אגרונום ראשי ומנהל הידע בקבוצת חיפה, מספר: "אנחנו פועלים כל הזמן לפיתוח המוצרים ושיטות היישום המתקדמות ביותר בתחום ההזנה המדייקת, כמו זה שנעשה כעת בגידול תות השדה. הניסוי שאותו אנחנו מבצעים כעת אינו הראשון שאנחנו מבצעים בחדר הגידול המבוקר. ניסויים נוספים נעשו בגידול של זני חסה שונים. אנחנו מקדמים ומעודדים חקלאים רבים להשתמש במוצרים ובטכנולוגיות הזנה מתקדמות, שמסייעות בשמירה על הסביבה שבה אנחנו חיים ועל בריאות המזון שאותו אנו צורכים".