ההתמודדות בערד בבחירות המוניציפליות הייתה יחסית צמודה. בסופו של דבר, הביס יאיר מעיין, דמות חדשה בעיר, את ראש העיר המכהן שמזוהה עם מפלגת יש עתיד, ניסן בן-חמו. מעיין, שזכה גם לתמיכת הליכוד, ניצח וגרף כ-49% מקולות הבוחרים, בעוד בן-חמו רק כ-40%. 

בן חמו, ניסה להניע את תושבי העיר החילוניים להצבעה, בכך ששעות ספורות לפני סגירת הקלפיות, פרסם סרטון מאחת הקלפיות, בו צולמו ברקע חסידי גור כשהוא קורא: ש"יש הסכם בין חסידות גור ליאיר מעיין. צאו להצביע למען העיר שלכם, שומרים על העיר". הגישה הזו לא זכתה להצלחה, בן-חמו כאמור, הובס ומעיין, ששידר מסרים מאחדים בקמפיין, זכה לתמיכת רוב תושבי העיר.

ראש העיר הנכנס מזהה את החוזקות של עירו ככוללות אוכלוסייה איכותית, קרבה לים המלח ולמדבר, נוף, אוויר נקי, בכל אלה יש לדעתו פוטנציאל למשוך אוכלוסייה ותיירות. עם זאת, הוא לא מרשה לעצמו להתעלם מחסרונותיה שלדבריו הם: הרכבה הדמוגרפי של העיר, מחסור בתעסוקה ובמקומות בילוי ופנאי והעובדה שצעירים ומשפחות וותיקות עוזבות את העיר.

 ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הוא מסביר שהקפאת הבניה בעיר בעשור האחרון, גרמה לעזיבת שליש מהאוכלוסייה הוותיקה. במקביל האוכלוסייה החרדית בעיר גדלה פי 3 והקהילה הזו כיום היא 40% מתושבי העיר. הוא מעוניין לשווק לפחות 10,000 יחידות דיור בשנים הקרובות, גם כדי לשנות את התמהיל הדמוגרפי.

מעיין, בן 56, שירת במלחמה במילואים שירות משמעותי, הוא עבר בקיץ האחרון לערד יחד עם משפחתו. כראש הרשות לפיתוח והסדרת התיישבות הבדואים לשעבר ומנכ"ל לשעבר של משרד התשתיות הלאומיות, מעיין כך עושה הרושם, מסתמך על הניסיון שלו בתחום הממשקים עם משרדי הממשלה והכרת התהליכים שם. 

פרסמנו כבר בשבוע שעבר, שראש העיר המיועד, פנה במכתב לראש הממשלה בניסיון לטרפד את הכרייה במכרה הפוספט בריר הסמוך לערד. הוא כתב: "אנחנו מתנגדים בתוקף להקמת המכרה שהוכח שיגרום לנזק בריאותי חמור לתושבי ערד". מעיין מצטרף בעניין הזה למתנגד נחרץ אחר מתוך הממשלה, מדובר בשר יצחק גולדקנופף, שבעבר אמר: "ננסה לעשות כול מה שאפשר כדי שההחלטה לא תעבור". השר מתנגד לכרייה במכרה בריר משום שהוא סמוך לאוכלוסייה,  שכ-40% ממנה בערד כאמור מחסידות גור, שאותה גולדקנופף מייצג, וככל הנראה תמכה ברובה במעיין בבחירות. 

היום אנחנו יכולים לפרסם שמלבד הבקשה בעניין מכרה בריר, יאיר מעיין, כבר פועל במרץ בכמה וכמה תחומים ונושאים מתוך רצון לקדם את עירו. מעיין שיגר "בליץ" של מכתבים למשרדי ממשלה שונים בהם פניות מגוונות. למשל, השבוע הוא כבר העביר פנייה למנכ"ל משרד הכלכלה בבקשה לסייע בשיפור מצב התעסוקה בעיר באמצעות הטבות לתעשייה בעיר, שיפור תשתיות ומימון למינהלת עירונית שתפקידה יהיה להביא מפעלים חדשים לעיר. במכתב אחר הוא הפציר בשר הבריאות לשקול הקמת בית חולים אזורי בערד. למשרד השיכון ולמינהל התכנון הוא שלח מכתב עם בקשה לקדם מסילת רכבת בתוואי כביש 31 עד לעיר. למנכ"ל משרד התחבורה בקשה להקמה בעיר של סניפי רישוי, מכון תיאוריה ומכון טסטים, כך גם לגבי לשכה לרישום אוכלוסין, תגבור תחנת כיבוי האש ועוד פניות רבות בנושאים חשובים לא פחות.

אין ספק שמעיין הוא איש מנוסה בכל מה שקשור בפעולה מול משרדי ממשלה. העבר שלו כחלק מהמנגנון הזה הוא היתרון שלו. הוא בוודאי יודע לאתר את הצרכים ויודע לכתוב מכתבים, אך מעיין גם יודע שאין בכך די, מכתב לבדו לא יניע את גלגלי המערכות הממשלתיות.

במוקדם או במאוחר, מעיין יצטרך לפרוע את השטר עליו התחייב. התחייבות נוספת שנתן לתושבי עירו, אותה הוא מבטיח לפרוע כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה היא בנוגע לבתו הצעירה שלומדת בנתיבות כעת. ע"פ תוכניתו, תעבור הבת ללמוד בערד, מה שמן הסתם יבסס ויחזק את קשריו בקהילה.