אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל העלו על סדר היום סיפורי גבורה של נשים רבות שפעלו כחלק מתפקידן הצבאי, או באופן עצמאי, ותרמו לביטחון המדינה בחזית ובעורף. בעמותת שוות, שהוקמה במטרה לאפשר לנערות לחזק את תחושת הערך העצמי שלהן ולתת להן כלים לממש את שאיפותיהן, ערכו סקר שבחן את השפעת המלחמה על ההערכה העצמית של נערות בישראל, ואנחנו מפרסמים נתונים מתוכו לראשונה.

הסקר נערך על ידי מכון רושינק בקרב 400 משיבות המהוות מדגם ארצי מייצג של נערות בכיתות ט'־י"ב. כ־60% מהנערות מסכימות שאחת מהשפעות התקופה האחרונה היא שיפור תחושת המסוגלות האישית שלהן במשימות ואתגרים. התחושה בולטת יותר בקבוצה הגיל הגבוהה יותר (י"א־י"ב). כ־67% מהנערות מעידות שחשוב להן לקבל בעתיד הזדמנויות, להיות בעלות השפעה ולקבל החלטות חשובות בחברה או בפוליטיקה.

הסקר מזהה קשר מובהק בין החשיפה התקשורתית של נשים מובילות וחזקות במהלך המלחמה לבין תחושת המסוגלות בקרב הנערות. כ־58% מהנערות משיבות כי מאז תחילת המלחמה עלתה המוטיבציה שלהן להתגייס לצה"ל, כאשר 38% מתארות עלייה במוטיבציה להתגייס לשירות קרבי. לשאלה אם לדעתן יש שינוי בישראל בהערכה כלפי נשים בעקבות המלחמה, השיבו 48% מהנשאלות כי הן חושבות שההערכה עלתה, בעיקר בשל ייצוגן של נשים בתפקידי לחימה.

מהסקר עולה כי רוב הנערות (71%) מסכימות ששירות של נשים בתפקידים אלה יכול לסייע בשבירת הסטיגמות הקיימות על נשים, ורובן הגדול (88%) סבורות שבמהלך מלחמת חרבות ברזל הנשים בישראל תרמו לחוזק החברתי.

מעיין ארזי מלינרסקי, מנכ"לית עמותת שוות, אומרת ל"מעריב": "מעודד לראות כי ההערכה העצמית של נערות צעירות נותרה עמידה, ואף גדלה, גם בתוך האתגרים שמציבה המלחמה ובייחוד כאשר נערות נחשפו לתפקיד החיוני שנשים ממלאות בחיזוק ביטחון המדינה. זו הוכחה חותכת לחשיבות של שילוב נשים בכל מוקד השפעה, כי מעבר לתרומתן החשובה וליכולות האדירות, זו הדרך להשפיע על הדור הבא במטרה שלנו לצמצם את פערי המגדר בכלל תחומי החברה".

מעיין מדגישה: "באמצעות תוכניות המנהיגות והסדנאות שלנו, אנחנו שואפות לחזק את תחושת הערך והמסוגלות ולמנוע את הירידה בביטחון העצמי שחוות נערות לעתים קרובות במהלך גיל ההתבגרות, ולאפשר להן להיחשף למודלים נשיים מגוונים ומעוררי השראה. יש עלינו חובה להמשיך ולחשוף את עשייתן והשפעתן של נשים על מנת לעודד רבות אחרות לבוא בעקבותיהן לקדמת הבמה".