בתנועה למאבק באנטישמיות זיהו את המגמה האנטי-ישראלית במרכזה ובדרומה של היבשת והחליטו לחזק את ההסברה הישראלית מול הקהילות המקומיות, תוך הידוק הקשרים מול מושלים וראשי ערים במדינות מפתח במרכז אמריקה.

המשלחת ביקרה הבוקר (11.3) בשדרות ובאתר הטבח במסיבת הנובה ברעים, סיירה עם דובר צה"ל בספרדית בקיבוץ ניר עוז, ובהמשך צפוי לה ביקור גם באופקים ובקיבוץ בארי, בעיר רהט, בירושלים, ובכיכר החטופים. האורחים יפגשו עם משפחות חטופים וניצולים מהשבת השחורה, עם צוות ארגון "איחוד הצלה", וגם עם יזמים שיציגו בפניהם את עולם ההייטק, היזמות, המחקר והפיתוח הישראלי. "בתנועה למאבק באנטישמיות מאמינים בחשיבות של רתימת מושלים מקומיים וראשי רשויות למאבק בשנאה לישראל, המודל הזה הצליח לעורר הדים בשתי יוזמות דומות אותן הוצאנו לפועל בארה"ב ובגרמניה, עם וועידות בהם לקחו חלק מאות משתתפים: מנהיגים, ראשי ערים ומושלים", מסביר סשה רויטמן-דרטווה מנכ"ל CAM התנועה למאבק באנטישמיות. "לנציגים המקומיים יש יכולת ייחודית להתעמת עם אנטישמיות בצורה פרואקטיבית ברמה המקומית, אני מעודד מכך שהנציגים שלקחו חלק בוועידות- קיבלו על עצמם את המחויבות להוקיע אנטישמיות בערים ובקהילות שלהם.

ביקור הסולידריות ביישובי הדרום (צילום: CAM)
ביקור הסולידריות ביישובי הדרום (צילום: CAM)

ראשי ערים מכירים את הקהילות שלהם הכי טוב והכי מקרוב, יש להם סמכות שמאפשרת להם להניע יוזמות שונות, כמו למשל יוזמות בתחום החינוך, ולהניע שינויים במדיניות. דווקא בתוך הערים שלהם, ברחובות ובקהילות שלהם, מנהיגים מקומיים יכולים לעשות שינוי מוחשי במאבק", הוא מסביר.  ההשפעה של ביקור בארץ, מפגש בלתי-אמצעי עם משפחות החטופים, ניצולי הטבח, כוחות ההצלה וכיו"ב, כבר מייצר זיקה ברמה אחרת לאירועים, והבנה עמוקה יותר של הצד הישראלי" הוא מדגיש.  "בהמשך לסיור דומה שערכנו לאחרונה למשלחת של מנהיגות מוסלמיות, שזכתה לתגובות מאוד חיוביות, הבנו שבשלו התנאים להזמין משלחת ממדינות אמריקה הלטינית, לחוויה דומה", הוא אומר.

"CAM החלה את פעילותה באמריקה הלטינית ב- 2021, התמורות הפוליטיות שאנו רואים במדינות שונות באירופה, לא פוסחות על היבשת הלטינית; גם במדינות שבאופן מסורתי עמדו לצד ישראל או שהקפידו לשמור על יחסים בילטרליים תקינים, אנו רואים בדאגה שינוי ברטוריקה מצד המנהיגים הנבחרים", מסביר שי סלמון מנהל מחלקת אמריקה הלטינית בתנועה למאבק באנטישמיות. "הגעתם של ראשי ערים ומושלים ממדינות כמו צ'ילה והונדורס בימים מאתגרים כאלו, מראה על השאיפה להמשך שיתוף פעולה ברמה המוניציפאלית והצורך הבוער להילחם באנטישמיות הגואה בכל העולם, כולל באמריקה הלטינית.

את המשלחת מלווה העיתונאית הספרדיה פילאר ראולה מברצלונה. ראולה, לשעבר חברת הקונגרס הספרדי וסגנית ראש עיריית ברצלונה, היא עיתונאית, סופרת ומרצה מובילה בנושא הקונפליקט במזרח התיכון וזכויות אדם. כיום היא מהווה את אחד הקולות המובילים בעולם הלטיני בנושא ההסברה והמלחמה באנטישמיות, ומונתה לאחרונה ליו"ר הבורד של התנועה למאבק באנטישמיות באמריקה הלטינית. מבין חברי המשלחת, ראש עיריית העיר קולינה מצ'ילה. בתקופה שבה נשיא צ'ילה האנטי-ישראלי גבריאל בוריץ' קורא לשגריר להתייעצויות עקב "הפרות בלתי מקובלות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי שישראל עשתה ברצועת עזה", ובהמשך לאיסור ה"טרי" שהוטל על התעשיות הישראליות להשתתף ביריד התעופה והחלל של אמריקה הלטינית, ביקור הנציגה הצ'ליאנית חשוב במיוחד.

ביקור הסולידריות ביישובי הדרום (צילום: CAM)
ביקור הסולידריות ביישובי הדרום (צילום: CAM)

יש לצין כי בצ'ילה חיה הקהילה הפלסטינית הגדולה ביותר בעולם שמחוץ למזרח התיכון, ומעריכים כי 1.8% מהאוכלוסייה היא ממוצא פלסטיני. מגואטמלה יגיע ראש עיריית קצאלטננגו. הפורום הראשון שקיימה CAM במרכז אמריקה בקיץ 2021, בעיצומה של מגיפת הקורונה, התקיים בגואטמלה, כשהמדינה הייתה השנייה אחרי ארה"ב שהחזירה את שגרירותה לירושלים. מאורוגוואי יבקר בארץ מושל מלדונדו המהווה את אחד ממרכזי התיירות החשובים ביותר בדרום אמריקה, ובעיר שוכנת הקהילה היהודית השנייה באורוגוואי.

עוד במשלחת מושלת פנמה- פנמה אימצה את הגדרת העבודה של IHRA לאנטישמיות ומגלה יחס אוהד וידידותי לישראל.  מהעיר לה פאס שבהונדורס יגיע נציג רם דרג, כאשר לאחר שנים רבות של מדיניות פרו-ישראלית, כולל העברת השגרירות לירושלים, מאז 2022 עם היבחרה של נשיאה מהשמאל הקיצוני, שינתה המדינה את מדיניותה כלפי ישראל. בנובמבר 2023, חודש לאחר הטבח בדרום, היא קראה להחזרת השגריר "לאור המצב ההומניטרי החמור בעזה". בשל המצב המתוח בין המדינות, רואים ב-CAM חשיבות רבה להשתתפות נציג מהונדורס בביקור הסולידריות, דווקא בעת הזו.