לאור החלטת הממשלה בפעם הראשונה מזה 90 שנה לבטל ביום חמישי הקרוב את הטקס הממלכתי-לאומי לזכרם של חללי קרב תל-חי, ביניהם יוסף טרומפלדור ז״ל שהתרחש לפני 104 שנה, החליטו בארגון ״לובי 1701״ ועמותת ״נאמני תל חי״ לקיים טקס אזרחי מקומי - בהתאם להנחיות פיקוד העורף. כאמור, החלטת הממשלה לבטל את הטקס שמצוין מדי שנה, נעשתה בשל חשש מירי חיזבאללה לאזור - שכמעט חצי שנה מופגז ואשר פונה מתושביו. 

ניסן זאבי, מייסד הלובי וחבר קיבוץ כפר גלעדי דיבר על ההחלטה לקיים את הטקס על אף המצב הביטחוני ואמר ל-״מעריב״ כי ״ציון י״א באדר - קרב תל חי - זהו יום שמעלים על נס את סיפור הגבורה של תל חי. זהו סיפור אתוס ההתיישבות בגליל שמראה את הנחישות והעקשנות שבחלוציות - ואלה הערכים שמחזיקים אותנו כאן בצפון גם היום. מבחינתנו, כשהמדינה מבטלת את הטקס זה כמו בוקס בבטן, הרי את יום ירושלים אף אחד לא היה חושב לבטל.

היה אפשר במקום הטקס בצפון - לקיים לפחות דיון בכנסת או באחת הועדות ולציין את היום. חשוב לנו לקיים את הטקס כדי לשמור על הגחלת לטובת ילדנו והורינו. גם אז כמו היום, טרומפלדור התחנן לסיוע מאנשים שגרו ממרכז הארץ לבוא ולהילחם - אך אמרו לו שהוא צריך להתפנות והוא לא התפנה מהצפון.

מצמרר כמה זה רלוונטי למצב של היום, וכמו שטרומפלדור לא התפנה, גם אנחנו עדיין פה והסנטימנט הציבורי הכללי של תושבי הגליל המפונים הוא לחזור לגליל. אנו מקיימים את הטקס בין היתר גם כדי לתת רוח במפרשים לקהילות שלנו שפזורות בכל הארץ, ולהראות להן שאנחנו עדיין פה ומתכוונים לחזור להתגורר כאן. בנוסף, חשוב יותר מתמיד להעניק את הכבוד לאנשים שהקריבו את חייהם - למען ההתיישבות הגלילית״. 

הטקס ייערך מחר בשעה 9:00 בבוקר ויגיעו אליו נציגים מרשויות קו העימות לצד ותיקי הגליל, נציגי משפחות תל חי - ונציגי כיתות הכוננות המקומיות. במסגרת ההכנות, מתנדבי "לובי 1701" מתכוונים לתלות הלילה ברחבי אצבע הגליל שלטים הנושאים את משפטו הידוע של אהרון שר, מגיבורי תל חי: "את המקום אין עוזבים, על הבנוי אין מוותרים".

״קרב תל-חי הפך לגבורת ישראל ומופת להתיישבות בגבולות הארץ למרות התקפות רצחניות, ועל בסיסו גדלו דורות של אנשי ונשות הגליל - וביום זה מעלים על נס את ההתיישבות החלוצית בגליל״, כתבו עוד מטעם ״לובי 1701״ ו-״נאמני תל חי״, והדגישו כי דווקא בימי המלחמה, בהן הצפון וההתיישבות בו מעורערת - ישנה חשיבות ייחודית לציון הקרב, שנדמה שרלוונטי מתמיד: ״אנו תושבות ותושבי הגליל, נציין יום זה בטקס צנוע ברחבת האריה השואג - כי עלינו מוטלת האחריות לשמור על הגחלת. נמשיך לטפח, להגן וליישם את ערכי תל-חי - גם בימים אלה״.