הישוב להבים שמצפון לבאר שבע, הנו אחד מארבעה ישובים בארץ בחתך סוציואקונומי 10. הוא מונה כיום כ-2000 משפחות הגרות בבתים צמודי קרקע. תושבי הישוב והמועצה מנהלים כבר שנים מאבק משפטי, במטרה למנוע את הרחבת הישוב ועד כה הצליחו לדחות את יישום התוכניות, גם אם לא לבטלן. בשבוע שעבר הם נתקלו במכשול משמעותי, לאחר שבית המשפט פסק לטובת המדינה בעתירה שהם הגישו.

הגיע הזמן שגנץ ואיזנקוט יתחפשו לגיבורים ויפרשו מהחונטה המטורללת הזו | רון קופמן

עוד ב-2018 כשנכנס לתפקידו ראש המועצה הקודם, יוסי ניסן, הוא הביע עמדות נגד הרחבת הישוב. בהקשר לתוכנית של "שרונים" הוא הצהיר שבכוונתו להיאבק בה. שכונת "שרונים" אמורה הייתה להוסיף לישוב מעל 500 מגרשים, שיבנו עליהם מעל 800 יחידות דיור בדרום הישוב וכן שירותים נלווים. חלפו מאז מעל שנים ארוכות, ומבחינת המדינה התוכנית לשכונת "שרונים" עדין על הפרק. לא זאת בלבד, אלא שנוספה לה בינתיים תכנית הרחבה נוספת משמעותית אפילו יותר.

בתקופת הממשלה הקודמת, בחודש מאי 2022, התקבלה החלטה להרחיב את הישוב מצפון בשכונה חדשה שתיבנה לגובה בתי דירות (3-5 קומות כל אחד). השכונה הצפונית אמורה לכלול כ-3,820 יחידות דיור, ובנוסף להן גם שטחי תעסוקה ומסחר,  וכן מוסדות ציבור ושטחים פתוחים. 

התושבים מתנגדים, לטענתם מדובר בהרחבה משמעותית שתהפוך את הישוב שלהם, ישוב קהילתי כפרי שקט, לעיר. הם חוששים שכתוצאה מכך, צביון הישוב יפגע. מעבר לכך, לתפיסתם, הישוב אינו ערוך מבחינת תשתיות לתוספת משמעותית כזו של יחידות דיור.

בשבוע שעבר התקיים דיון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בעתירה שהגישו התושבים בנושא "שרונים". לדאבון ליבם של תושבי להבים, השופטים קיבלו את עמדת המדינה. דהיינו, תוכנית רשות מקרקעי ישראל להרחבת הישוב באמצעות הקמת שכונת "שרונים", בתוקף.

בנוגע לשכונה הענקית מצפון, התנגדות המועצה היא רק לתוספת למגורים, מבחינתה היא מוכנה להתפשר על הרחבה למטרות מסחר ותעסוקה.

הסוגיות הנפיצות האלה מוגשות כעת לפתחו של ראש המועצה החדש של להבים, אלעד ארזי. ארזי נבחר אך לאחרונה, ומכיר אותן מהתקופה בה מילא את תפקיד מהנדס המועצה. התושבים תולים בו תקוות רבות בעניין הזה, לדבריהם הוא הבטיח לפעול כדי למנוע את ההרחבות למגורים. יש לא מעט תושבים שבחרו בו בגלל ההבטחות האלה.

בכוונת הצוות בלהבים שעוסק בנושא (שכולל גם אנשי משפט מהישוב שעשייתם בהתנדבות) להמשיך בנתיב המאבק המשפטי ולעתור לביהמ"ש העליון. הם מאמינים שדווקא שם יש סיכוי גדול יותר לנכונות לדון בצורה פתוחה בצדדים העקרוניים. לדבריהם, הליך כזה צפוי להימשך כשנה. במקביל, הם ינסו לעשות משנה מאמץ בנתיבי השפעה אחרים, על מנת להגיע עם רמ"י לפתרון מוסכם שיהיה לטובת היישוב, המרחב והמדינה.

בפוסט שפרסמה מועצת להבים בחמישי האחרון נכתב שראש המועצה אלעד ארזי רואה בסוגייה זו נושא קיומי ראשון במעלה לעתיד היישוב והוא נחוש לעשות את כל הנדרש כדי להגיע לפתרון מוסכם.