מאורעות 7 באוקטובר מטביעים מאז השבת השחורה את חותמם על רבים מאזרחי ישראל, וכמובן גם על הילדים ובני הנוער. מעניין לראות כיצד ילדים שאינם תושבי העוטף רואים את המלחמה וכיצד למרות הפחד הם מנסים לייצר תקווה, ובשל כך יצאו סטודנטים מהמחלקה לתקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה במיזם לימודי מרגש.

במסגרת המיזם שימשו הסטודנטים כפרחי הוראה בחטיבת הביניים ריאלי מטו"ס חיפה והנחו את התלמידים ביצירת איורים לשירים המקושרים עם המלחמה ומאורעות 7 באוקטובר כדי שיפיחו בהם רוח של תקווה ואופטימיות.

אסופת השירים המאוירים הפכה לחוברת הנצחה המוקדשת לחנה פרי בת ה־79 מקיבוץ נירים, שהייתה בין 253 האזרחים שנחטפו מישראל לרצועת עזה במהלך מתקפת הפתע של חמאס וטבח 7 באוקטובר.

חנה שוחררה בעסקת החטופים הראשונה במלחמה הנוכחית כעבור 49 ימים כשהיא מותירה מאחור בשבי, בכאב ובעל כורחה את בנה, נדב פופלוול, חולה סוכרת ואסטמה בן 51 שנחטף גם הוא. רק עם שחרורה מהשבי התבשרה כי בנה הבכור רועי פופלוול נרצח במהלך הטבח, והוא בן 53.

ד"ר לירון שלומוביץ, מרצה בכירה ומדריכה פדגוגית במרכז האקדמי ויצו חיפה, מספרת: "הרצון העז להנצחת החטופים ולהעלאת המודעות לנושא זה בקרב תלמידי בית הספר הובילו אותי להשיק מיזם חינוכי־ערכי שקראתי לו בשם 'מבטים חטופים'. משהו שמאפשר הצצה חטופה לעולמם של החטופים, ובד בבד משלב מיומנויות מעולם הגרפיקה.

"במסגרת המיזם הסטודנטים התלוו למורה הילה קינן והוציאו את הרעיון לפועל בשיעורי אומנות עם התלמידים. אחד מהתוצרים הוא שיעורה של הסטודנטית אלמוג אספלר, אשר בחרה לעסוק בנושא הטעון והרגיש בעזרת שירי מלחמה וזיכרון. התלמידים התבקשו במהלך השיעור לאייר את השירים ולהפיח בהם רוח אופטימית של תקווה".

תגובתה המרגשת של חנה פרי למחווה לא איחרה לבוא כשאמרה: "אני באמת כל כך מתרגשת, ואני חיה על הטוב סביבי כי ראיתי את הרוע. הלוואי שיחזרו החטופים שלנו, אז יהיה ניצחון אמיתי בארץ וכל הפילוג יהיה דבר מהעבר, לפני 6 באוקטובר. עם האסון של 7 באוקטובר העם גילה את הרוח ואת הכוח שלנו ביחד".

ד"ר שלומוביץ מוסיפה: "חוברת השירים שהוקדשה לחנה פרי היא ההוכחה הניצחת לכוחן המרפא של מילים. התחושות שמציפות המילים בשירים משתקפות כראי מבעד לעיני התלמידים באמצעות הציורים, המשרטטים תקווה ואופטימיות. דווקא ממקום של כאב צומחת תקווה, כי החיים חזקים מאיתנו".

האיורים  (צילום: מתוך חוברת השירים באדיבות תלמידי ריאלי מטו''ס חיפה והמרכז האקדמי ויצו חיפה)
האיורים (צילום: מתוך חוברת השירים באדיבות תלמידי ריאלי מטו''ס חיפה והמרכז האקדמי ויצו חיפה)

הילה קינן, המורה לאומנות מבית הספר הריאלי מטו"ס, מוסיפה: "הפרויקט המרגש הזה אפשר לנו להנגיש את נושא אירועי 7 באוקטובר בערוץ ביטוי ייחודי ובשפת האומנות, כשהתלמידים הצליחו להביע את התקווה והאמונה ביצירות הנפלאות".