בלעדי: בתחילת החודש הגיש משרד החקלאות תזכיר חוק במטרה לאפשר לו להמית כלבים משוטטים בשטח, בעקבות מעבר של אלפי כלבים מעזה לשטחי ישראל מאז פרוץ המלחמה.

עד הצעת החוק כלבים משוטטים נדרשו להסגר של עשרה ימים, הכוללים חיסונים נגד כלבת, ולכן משרד החקלאות ניסה לשנות את החוק כדי להתמודד עם התופעה באופן המיידי והאכזרי ביותר.

לאחר מאבק עיקש בוועדת הכלכלה של הכנסת מצדה של ח"כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד), המובילה בכנסת את קידום זכויות בעלי החיים ומייצגת גם את מחוז הדרום, החוק שונה בוועדה, והוחלט כי בנוסח החוק המתוקן שלו שיובא לקריאה הסופית במליאת הכנסת ייקבע כי וטרינר עירוני יוכל להמית כלב משוטט רק לאחר ארבעה ימים ולאחר אבחנה כי הכלב אינו בר־אימוץ.

ח''כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד) (צילום: אבישג שאר ישוב)
ח''כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד) (צילום: אבישג שאר ישוב)

סאקס פרידמן הגישה בשנים האחרונות שני חוקים שמטרתם לטפל בבעיית הכלבים המשוטטים, בעיה שהייתה קיימת בצפון ובדרום הארץ גם הרבה לפני המלחמה. החוק הראשון, שעבר בקריאה טרומית ונמצא בהכנות לקריאה ראשונה, נקרא "חוק איסור זיווג ומכירה של כלבים וחתולים", והוא נלחם בחוות ההרבעה הפיראטיות ובסחר ההולך וגדל של כלבים וחתולים כביכול "גזעיים". בזכות חוק זה אחוז אימוץ הכלבים צפוי לעלות, וכך תתאפשר כליאה של כלבים משוטטים והבאת חלקם לאימוץ.

הצעת החוק האחרת לא קודמה עד כה בשל התנגדות משרד החקלאות, והיא של "חוק סרס־עקר־חסן־החזר", המורה על לכידתם של הכלבים המשוטטים, עיקור או סירוס שלהם, חיסונם נגד כלבת והחזרתם לשטח. 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה:  "הטענה כי משרד החקלאות ביקש להמית בשטח כלבים מסולפת. ההפך הוא הנכון. משרד החקלאות פועל כל העת למען שמירה על בריאות הציבור ובעלי החיים ורווחתם. דווקא כדי למנוע מצב של צער בעלי חיים, בו כלבים ללא בעלים, שאינם ברי אימוץ, בשל מצבם ההתנהגותי או הבריאותי שאינו מאפשר שיקום, מוחזקים בכלביות במשך 10 ימים שלא לצורך, הציע משרד החקלאות תיקון לחוק שיאפשר לווטרינרים העירוניים ברשויות המקומיות הסמוכות לרצועת עזה, להורות על המתת כלבים שאינם מסומנים, תוך מניעת סבל מיותר מהם, אף אם טרם חלפו 10 ימים מיום הבאתם לכלבייה, אם נמצא כי אין גורם אחר שמוכן לאמץ אותם בשל הסיבות האמורות-  חלופה שממילא הייתה קיימת בחוק קודם. מכל מקום, מדובר בתיקון חוק לתקופה מוגבלת אשר ייושם ברשויות הסמוכות לרצועת עזה בלבד, ככל שמצב הלחימה בחזית הצפונית לא יביא לחדירת כלבים משוטטים, מתפראים ולא מחוסנים רבים, בדומה לאלו שהגיעו מרצועת עזה".

עוד נמסר כי לעניין הצעת החוק "עקר- חסן - החזר" כי מדובר בהצעת חוק המבקשת לייצר משוואה לפיה צמצום התרבות כלבים משוטטים מחייב שחרורם חזרה לשטח לאחר העיקור והחיסון. מדובר בשגיאה שתביא לפגיעה ממשית בכלבים עצמם, בבריאות הציבור, ברווחת הכלבים ובשמירה על ערכי טבע. משרד החקלאות הקצה בחמש השנים האחרונות, מדי שנה תקציב מיוחד לתמיכה ברשויות המקומיות בצמצום התרבות כלבים משוטטים, שבבסיסו הפתרון המקובל והמתאים לעולם המערבי- עקר –חסן – אמץ. המטרה - אימוץ כלבים ולא נטישתם. בעלות אחראית על כלבים ולא הפקרתם".