תוכנית ייחודית, הרותמת בני נוער לעשייה חברתית למען הקהילה, באמצעות חיבורם לעסקים מקומיים, הצליחה לייצר בחודשי המלחמה עד כה חיבורים משמעותיים עבור החניכים, העסקים והקהילות שנפגעו כאחד.

תוכנית "שותפים" - מבית דרור בתי חינוך, חלק מתנועת דרור ישראל - היא תוכנית המקימה עסקים חינוכיים־חברתיים במסגרות חינוך ומלווה אותם בדרך להצלחה תעסוקתית. בתוכנית חברים מעל ל־30 עסקים חברתיים, ומאות תלמידים משתתפים בה מכל המגזרים והאוכלוסיות.
עם פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר, הבינו ב"שותפים" שהחברה הישראלית עומדת בפני משבר עמוק, היה ברור כי החיים המוכרים השתנו.

מאז, בני נוער מכל רחבי הארץ נרתמו לפעילות התנדבותית מכל סוג, וניכר היה הרצון של רבים מתלמידי התיכונים להיות מעורבים, לקחת חלק ולתרום לאיחוי הפצעים שנפערו בחברה בעקבות הטראומה הלאומית.

גם בימי שגרה בתוכנית שותפים, חיבור בני הנוער לפעילות תורם לקהילה ועומד בלב הפעילות של הקמת המיזמים החברתיים בבתי הספר ושיתופי הפעולה עם הקהילה העסקית במסגרתה. אולם בחודשי המלחמה עד כה, התברר היתרון של הניסיון שנצבר בתוכנית בכל הנוגע לחיבורים הללו, שאף יצרו לחלק מהעסקים תעסוקה גבוהה יותר לעומת ימים שבשגרה.

לדוגמה, כבר ביום השלישי למלחמה נפגשו מדריכים ותלמידים בתוכנית עם ראש מדור מיגון בפיקוד העורף, ויצאו במבצע של חלוקת מנעולים פנימיים לממ"ד עד 5 ק"מ מהגדר. הם ייצרו, בשיתוף פעולה עם נגריות מקומיות, יותר מ־10,000 יחידות, שבאמצעות רכזי ביטחון פוזרו בין היישובים.

התוכנית פעלה גם להקמת חדרי מחשבים במוקדי הפעילות החינוכית למפונים ובבתי הספר הזמניים באמצעות מאות מחשבים וטאבלטים אשר נתרמו על ידי חברות עסקיות מובילות, כמו צ'ק פוינט, ביג ובנק לאומי, ותוקנו והושמשו על ידי החניכים עבור מרכזי הפעילות לחבריהם במרכזי הפינוי.

יעל אגוזי עבודי, מנהלת "שותפים - הבית לעסקים חינוכיים", אומרת ל"מעריב": "הנוער שלנו התגלה כיפה ואמיץ עוד יותר מששיערנו. העסקים החינוכיים הפכו למקום של עבודה חיונית ובסיס של משמעות עבור בני הנוער ועבור הקהילה שלמענה הם פועלים".