הימים שלאחר הלידה מלאים בעומס רגשי על כל סוגיו. בזמן המלחמה, האתגר אף משמעותי יותר להורים - ומצטרפות אליו שאלות והתמודדויות שלא ידענו כמוהן לפני כן. יחד עם חברת אג'נדות, השיקה מטרנה, בשיתוף פעולה חברתי עם עמותת ער"ן, שירות ראשון מסוגו בישראל המעניק תמיכה רגשית לאמהות ולאבות אחרי לידה. מאז השקת שירות הסיוע הייעודי התקבלו מעל ל־5,000 פניות העוסקות במצוקה נפשית סביב סוגיות של הורות, שעיקרן קשיים רגשיים בעוצמות משתנות.

כחצי שנה לאחר פרוץ המלחמה: מסתמנת מגמת ביקושים למופעי ילדים בפסח
הפוסט קורע הלב של אחות החטוף שנרצח: "חצי שנה והחוסר מבעבע מבפנים"

בשבועות הראשונים לאחר 7 באוקטובר, מעל ל־55% מהפניות עסקו במצוקה נפשית ותמיכה רגשית בנושאי לידה, זוגיות וגידול ילדים בצל האי־ודאות והחשש הקיומי המלווה לעתים אף בהתקפי חרדה. התקבלו פניות מהורים לילדים אשר פונו מבתיהם והתא המשפחתי השתנה והשתבש. לצדן הגיעו פניות מנשים בהריון או אחרי לידה שהתמודדו עם הפחד והבדידות לצד הקושי בניהול שוטף של החיים כשבני הזוג נמצאים בשירות קבע ומילואים.

כשליש מהפניות לשירות הייעודי בוצעו על ידי אבות. מעל ל־40% מהפניות הן מהורים בגילים 25־35 ו־30% של הורים צעירים עד גיל 24.

ענבל אמסלם, מנהלת מחלקת שיווק וקשרי קהילה בער"ן, מספרת: "ששת החודשים האחרונים השפיעו על הנפש של כולנו, והעמידו בפנינו אתגרים חדשים בשמירה על החוסן הנפשי שלנו והתמודדות עם תרחישים שלא הכרנו קודם. כיום ישנה חשיבות גבוהה במתן סיוע מותאם, נגיש וייעודי הכולל תמיכה רגשית, זמינה ואנונימית לאמהות ולאבות החווים מצוקה וקשיים רגשיים, תוך מתן מקום לכל התחושות והרגשות שאיתן מתמודדים ההורים בזמן ההריון ולאחריו בעת הרחבת התא המשפחתי, במיוחד בזמנים רגישים אלו. השירות מוענק באמצעות מערך מתנדבי ער"ן שעברו הכשרה ייעודית לנושא ומאפשר קבלת סיוע זמין, אנונימי ומיידי לכל סוג של מצוקה וקושי. בכל חודש מתקבלות בשירות הייעודי הטלפוני והמקוון מאות פניות הפוגשות אוזן קשבת, מקום בטוח לשתף בו ותמיכה רגשית".

יעל דוד, מנהלת שיווק של תמ"ל מטרנה, מוסיפה: "לצד פתרונות תזונתיים מתקדמים במקרים שבהם הנקה אינה מתאפשרת, אנחנו רואים את עצמנו מחויבים לספק להורים בישראל גם תמיכה, ליווי ומידע במגוון רחב של תחומים. הצורך בתמיכה רגשית מכילה קרוב ללבנו הן מניסיון אישי והן מהמפגש שלנו עם הורים מדי יום והשנה האחרונה הביאה עמה אתגרים שהדגישו אפילו יותר את החשיבות בתמיכה זו. שיתוף הפעולה עם עמותת ער"ן, הגוף המוביל בישראל להגשת עזרה ראשונה נפשית, מאפשר מענה לכלל ההורים בישראל באופן אנונימי, אובייקטיבי, ניטרלי ובכל שעות היממה, אשר מותאם לצרכים הייחודים של הורים ואנו תקווה יחד עם כל ההורים שנדע זמנים טובים ורגועים יותר".

שירות התמיכה זמין לאמהות ולאבות אחרי לידה 24 שעות ביממה בטלפון שמספרו: 9061* או באתר האינטרנט של ער"ן באמצעות צ'אט, וואטסאפ, מייל ומסרונים. השירות ניתן על ידי מתנדבי ומתנדבות עמותת ער"ן באופן אנונימי, בלתי תלוי וחינמי ומיועד לכלל אוכלוסיית ההורים בישראל.